دواک مقایسه کامل زبان پایتون و PHP | بررسی مزایا و بازار کار - دواک

بان پایتوندر سال‌های اخیر ز توانسته با تکیه بر مزایای کاربردی خود به یکی پرطرفدارترین زبان‌ های برنامه‌ نویسی تبدیل شود که طبق آمارهای گوگل، از سال ۲۰۱۲ میزان علاقمندان به پایتون حتی از زبان محبوب PHP هم پیشی گرفته و پیش‌ بینی‌ ها گویای این مطلب هست که در آینده این زبان بیش از بقیه زبان های برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرد. میخواهیم در ادامه به تعریف دو زبان محبوب و رایج، یعنی پایتون و PHP همراه با بیان مزایا و معایب بپردازیم و اینکه شما برای جذب بازار کار به آموزش پایتون نیاز دارید یا آموزش زبان PHP؟!

زبان های برنامه نویسی سمت سرور یا Back End

وقتی اینترنت بوجود آمد اولین سایت‌ هایی که در دسترس همه بودند بیشتر محتوای متنی داشتند و نهایتا از چند تگ ساده HTML استفاده می‌کردند. اما کم کم زبان‌ های برنامه نویسی و اصلاحا فریم ورک‌ های متنوعی پدیدار شدند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را داشتند.

با متنوع شدن این فریم ورک ها انتخاب برای کسانی مثل شما که تازه برنامه نویسی را شروع کرده اند مقداری سخت شده و به طور عمده سایت‌ ها به دو بخش فرانت اند (Front End) و بک اند (Back End) تقسیم می‌ شوند که فرانت اند ظاهر سایت را می‌سازد و بک اند منطق آن را پیاده سازی می‌کند.

در ادامه بهترین زبان های بک اند را معرفی خواهیم کرد :

PHP : مدت‌هاست که در Back End سایت‌‌ها استفاده می‌شود و امتحان خود را به خوبی پس داده است. فیس بوک، ویکی‌ پدیا و خیلی از سایت‌ های مطرح دنیا با این زبان طراحی شده‌اند.

ASP.net : مایکروسافت از سال ۲۰۰۲ روی پروژه بزرگی به نام NET. شروع به کار کرد. به کمک تکنولوژی ASP و زبان برنامه نویسی سی شارپ می‌توانید بک اند سایت را برنامه نویسی کنید.

Java script : به جز طراحی فرانت اند و ظاهر سایت، جاوا اسکریپت به کمک محیط‌ های اجرایی مثل Node JS می‌تواند در برنامه نویسی سمت سرور سایت هم استفاده شود.

Python : پایتون بسیار گسترده است و در حوزه‌ های مختلف استفاده می‌شود. بسیاری از سایت‌‌ ها و سرویس‌ های تحت وب دنیا با فریم ورک Django که بر پایه پایتون است نوشته شده‌اند.

Ruby : شاید روبی به اندازه چند زبان قبلی محبوب نباشد. اما هنوز هم انتخاب خوبی برای برنامه نویسی سمت سرور به حساب می‌آید. فریم ورک Ruby on Rails معروف‌ ترین فریم ورک وب به زبان Ruby است.

ویژگی های مشترک زبان پایتون و PHP

مقایسه کامل زبان پایتون و PHP | بررسی مزایا و بازار کار

خب شروع می کنیم! قبل از هر چیز باید بگوییم که هر دوی این زبان ها، زبان‌ های سطح بالا، چند منظوره، چند شیوه‌ای و تفسیری هستند.

  • سطح بالا یعنی به زبان انسان بسیار نزدیک هستند.
  • چند منظوره یعنی در جاهای مختلف می‌ توانند استفاده شوند.
  • چند شیوه‌ ای یعنی روش نوشتن برنامه می‌ تواند تابعی، شیء گرا یا غیره باشد.
  • تفسیری یعنی اینکه کدهای برنامه خط به خط اجرا می‌ شوند و نیاز نیست کل پروژه به یکباره کامپایل شود.

هردوی این زبا‌ن‌ ها بسیار قدرتمند و محبوب هستند و هر کدام البته مزایا و معایبی دارند.

زبان برنامه نویسی پی اچ پی، زبانی کلاسیک هست و از قدیم تا به الان برای برنامه‌ نویسی برنامه ها و App های تحت وب از آن استفاده شده است.

زبان‌ برنامه‌ نویسی پایتون، زبانی جدیدتر و بروزتر است که علاوه بر وب میتوان برای پلت‌ فرم‌ های دیگر از آن استفاده کرد.

یکی از مزیت های عالی زبان پایتون کار بر روی هوش مصنوعی و استفاده از آن در زندگی دیجیتالی ما هست، آموزش هوش مصنوعی با استفاده از زبان پایتون امروزه در حال گسترش است که می توانید از منابع آموزشی مدرسه قباد فرا بگیرید.

مقایسه این دو زبان محبوب باید در حوزه‌های مختلفی بررسی شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مقایسه زبان پایتون و PHP

آسان بودن یادگیری

برای یک توسعه دهنده‌ وب یکی از مهم‌ ترین عوامل، سهولت یادگیری است. برنامه نویسان ممکن است در سطوح مختلفی باشند و اگر شخصی پیش‌ زمینه‌ ای از هیچ زبان برنامه‌ نویسی نداشته باشد، آموزش برنامه نویسی پایتون برای کارآموزان خیلی آسان‌ تر است.

مقایسه کامل زبان پایتون و PHP | بررسی مزایا و بازار کار

پایتون یک زبان برنامه نویسی کلی است و یادگیری آن آسان است. برنامه‌ ها در پایتون کوتاه‌ تر هستند و نوشتن آن‌ ها در مقایسه با دیگر زبان‌ های برنامه‌ نویسی آسان‌ تر است.به همین دلیل در بسیاری از app ها از این زبان استفاده می‌شود.

ترکیب‌ های موجود در این زبان ساده‌ تر هستند و کدهای موجود در آن نسبت به زبان‌ های برنامه‌ نویسی مشابه، راحت‌ تر خوانده می‌شود.

از طرف دیگر، PHP یک زبان برنامه نویسی کلی محسوب نمی‌شود. هدف از ایجاد PHP، طراحی اپ‌ های مخصوص وب است که دارای جزییات و پیچیدگی زیادی هستند.

به‌صورت کلی یادگیری PHP به زمان بیشتری نیاز دارد.

قابلیت استفاده

رابط های کاربری بین سرورها و کاربران ارتباط برقرار می کنند پس زبان برنامه نویسی با قابلیت استفاده‌ی بالا در توسعه‌ ی اپلیکیشن‌ های قوی و کارایی بالا بسیار ضروری است.

PHP یک زبان با مستندات بسیار خوب و دیدگاه آن بسیار کلاسیک است درحالی که Python درجای خود دستورالعمل‌ های بسیار دشوار را با ساده‌ ترین توانایی خواندن کد دنبال می کند.

پشتیبانی آنلاین

پایتون و PHP هر دو سرعت بالایی دارند. شاید برای شما تا به اینجا سوال پیش آمده که کدامیک از این ۲ زبان را باید یاد بگیریم، باید بدانید که جامعه بزرگی از برنامه‌ نویسان پشت هردو زبان PHP و Python قرار دارند.

PHP از مدت‌ ها قبل در طراحی صفحات وب استفاده می‌شود و برنامه‌ نویسان زیادی به آن اعتماد دارند. به همین دلیل همیشه می‌توانید روی کمک متخصصان و کار بلدهای این حوزه حساب باز کنید.

برخلاف PHP، پایتون محدودیتی در کاربرد ندارد و به‌ جز ساخت صفحات وب در بخش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود. همین تنوع باعث شده که کاربران پایتون زیاد شوند و در نتیجه افراد زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ ها کمک بگیرید.

گوگل از چندین سال قبل سراغ پایتون رفته و در بعضی از محصولات خود مثل یوتیوب از آن استفاده می‌کند.

از طرف دیگر محبوب‌ ترین سیستم مدیریت محتوا دنیا یعنی وردپرس با PHP ساخته شده است.

اعتماد این شرکت ها به PHP و Python به برنامه‌ نویسان آرامشی می‌ دهد تا با خیالی راحت از آن‌ ها استفاده کنند و برای بازار کارشان آنها انتخاب کنند.

منابع آموزشی

منابع آموزشی بسیار خوبی برای هردو زبان برنامه‌ نویسی در دسترس است. وبسایت‌ ها و فروم‌ های بسیار زیادی وجود دارند که در آنها می‌توان منابعی پیرامون یادگیری و استفاده از پایتون یا PHP را در آن ها پیدا کرد.

از نظر منابع آموزشی، هر دو زبان برنامه‌ نویسی از شرایط خیلی خوبی برخوردار هستند. یکی از مفاهیم مهم برنامه نویسی شی گرایی است که شما می توانید آموزش شی گرایی در پایتون را در منابع آموزش آنلاین مدرسه قباد فرا بگیرید.

قیمت نرم افزار

پایتون و PHP هر دو کاملا رایگان و اپن سورس هستند و در واقع در این زمینه هردوی این برنامه‌ ها برتر از زبان‌ های برنامه‌ نویسی غیر رایگان هستند.

سرعت عملکرد

نسخه PHP 5.X خیلی کند است و زمان تقریبا زیادی برای اجرا نیاز دارد. با این حال، نسخه PHP 7.X خیلی سریع است، تقریبا ۳ برابر سریعتر از پایتون است.

از نظر سرعت؛ PHP برتری فاحشی نسبت به پایتون دارد.

انتخاب برنامه و فریم ورک وب

رایج‌ ترین فریم ورک های وب استفاده شده در پایتون شامل : جانگو، کیوی و پایلون است.

از طرف دیگر PHP بیشتر از فریم ورک های وب کودینیتیر، زند و لاراول استفاده می‌ کند.

جانگو بسیار ایمن، سریع، مقیاس پذیر و دارای قابلیت استفاده آسان است. بسیار قدرتمند است و در بسیاری از اپ‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آموزش فریم ورک جانگو پیش زمینه ای نیاز نیست و براحتی می توانید کار با زبان پایتون را با این چارچوب شروع کنید.

کتابخانه Kivy یک کتابخانه متن باز Python برای توسعه برنامه های تلفن همراه و دیگر نرم افزار های کاربردی چند منظوره با رابط کاربر طبیعی (NUI) است. این فریم ورک می تواند در اندروید، IOS، لینوکس و ویندوز اجرا شود. فراگیری و آموزش فریم ورک کیوی Kivy مدرسه قباد به شما کمک خواهد کرد تا با طریقه استفاده از این کتابخانه ی متن باز آشنا شوید.

به صورت مشابه کورینیتیر و لاراول نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریبا در تمام اپ‌ هایPHP از این دو چارچوب استفاده می‌شود.

پایتون و PHP در این زمینه دارای عملکردی نزدیک و مشابه هستند. با این وجود، افراد تازه کار استفاده از جانگو را ترجیح می‌دهند زیرا استفاده از آن آسان‌ تر است و زمان کمتری را از شما خواهد گرفت.

رفع باگ

خطا و مدیریت خطا یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه نویسی است و قطعا زمانی که در حال کدنویسی هستید با مشکلات و خطا های مختلفی مواجه می‌شوید.

پایتون از یک دیباگر (رفع باگ کننده) قوی به نام PDB استفاده می‌کند. یادگیری و استفاده از PDB حتی برای افراد مبتدی بسیار آسان است.

از طرف دیگر، PHP از دیباگر XDebuger برای رفع باگ استفاده می‌کند. هر دوی این‌ ها دارای خصوصیات رفع باگ مشابه هستند.

در این زمینه پایتون و PHP عملکرد نزدیکی دارند و هیچکدام از برتری خاصی برخوردار نیستند.

برتری های زبان پایتون نسبت به PHP

مقایسه کامل زبان پایتون و PHP | بررسی مزایا و بازار کار

در رابطه با مزایای زبان پایتون نسبت به زبان PHP موارد متعددی هست که در ادامه نام میبریم :

  • طراحی بهتر
  • چارچوب برتر
  • مدیریت پکیج‌ ها
  • کدنویسی ساده‌ تر
  • درک و فهم کدها
  • ارث‌ بری چندگانه
  • درون‌ گرایی بی‌ نظیر
  • ابزارهای اشکال‌ زدایی
  • پشتیبانی گسترده و جامع
  • هسته‌ ی کوچک و کم‌ حجم
  • شی‌ گرایی واقعی و بدون ایراد
  • متنوع تر بودن نسبت به PHP
  • حساسیت به بزرگی و کوچکی حروف حتی در توابع
  • قواعدی که باعث می شود غلط‌ های لغوی کمتر شوند
  • آرگومان‌ های کلمه کلیدی : پارامتر‌ها با نامشان ارسال می شوند، نه با توجه به موقعیتشان

برتری های زبان PHP نسبت به پایتون

همانطور که در بخش ویژگی های هر دو زبان بحث شد، زبان پی اچ پی هم برتری هایی نسبت به زبان پایتون داشت که در ادامه معرفی می کنیم :

  • نوع final و abstract
  • افزایش و کاهش متغیرها
  • آرگومان‌ های پیش فرض در توابع
  • درج کدها در میان کدهای HTML
  • پشتیبانی از تمامی سیستم‌ های اجرایی
  • اجرای کد در یک محیط معین و مشخص
  • عبارتهای Switch و do … While در پایتون وجود ندارد
  • اصلاح گرهای private و protected و public برای ویژگی ها و توابع
  • کسانی که قبلا سابقه برنامه نویسی دارند به‌ راحتی می توانند این زبان را یاد بگیرند.
  • Interface ها: که البته می‌توان گفت پایتون نیازی هم به آن ندارد چون ساختار‌های مشابه زیادی دارد و از ارث بری چندگانه پشتیبانی می کند.

چرا پایتون از PHP برتر است؟

از لحاظ محبوبیت و میزان استفاده برنامه نویسان، پایتون یک سر و گردن بالاتر از PHP قرار دارد. این زبان رشد بسیار مناسبی دارد و در سال ۲۰۱۹ بعد از جاوا و C در جایگاه سوم پر استفاده‌ ترین زبان‌ های برنامه نویسی دنیا قرار گرفت.

با استناد به سایت Tiobe زبان PHP در جایگاه هشتم قرار دارد. همچنین در نمودار زیر می‌توانید میزان محبوبیت زبان PHP و Python از سال ۲۰۰۴ تا امروز را مشاهده کنید :

مقایسه کامل زبان پایتون و PHP | بررسی مزایا و بازار کار

بازار کار پایتون بهتر است یا PHP؟

مطمئنا این سوال را نمی توان با قاطعیت جواب داد و هر کدام از زبان های پایتون و PHP بازار کار خوبی در ایران و جهان دارند. البته که محیط کاری در هر کشوری تفاوت دارد و شاید در هر جایی علاقه مندی های مختلفی وجود داشته باشد.

در مورد کشور خودمان ایران اگر با زبان PHP آشنایی داشته باشید و به آن تسلط پیدا کنید می توانید موقعیت خوبی در بازار کار داشته باشید چرا که سیستم های مدیریت محتوای مختلفی از این زبان تبعیت می کنند مانند : وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و… که هر کدام از آن ها شرایط کاری خوبی برای شما ایجاد خواهند کرد.

البته زبان پایتون باتوجه به جدیدتر و پیشرفت سریع کم کم از لحاظ کسب و کار و مهارت های مورد نیاز در حال گسترش هست و در آینده شغلی بیشتر از آن خواهید شنید.

جمع بندی نهایی

در این مطلب به ویژگی ها و مزایا و معایب هر کدام از زبان‌ های برنامه ‌نویسی پایتون و PHP پرداخته شد. پایتون زبانی دارای نحو ساده اما قدرت و ویژگی‌ های بسیار زیاد محسوب می‌شود و در حوزه‌ های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و PHP زبانی کلاسیک و همچنان پرقدرت و با سرعتی بسیار بالا است که در برنامه ‌نویسی‌ های پیشرفته و سطح بالا کارایی دارد.

پیشنهاد می کنیم با استفاده از آموزش آنلاین مدرسه قباد در بزرگترین دانشگاه مجازی کشور، مهارت های مورد نیاز کار با این دو زبان را فرا بگیرید و بنا به سلیقه خود یکی از این دو زبان قدرتمند را برای شروع انتخاب کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 234 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 2 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.