دواک راهنمای خرید عطر: چه عطری مناسب چه فصلی است؟ - دواک

راهنمای خرید عطر: چه عطری مناسب چه فصلی است؟

توسط : مدیر سایت
آخرین به روز رسانی : ۴ ماه پیش
اشتراک گذاری :






 

انتخاب عطر مناسبی که بتواند شخصیت منحصربه‌فرد شما را در میان دیگران برجسته کند و چیزی خاص و ویژه از شما را به خاطره‌ای ماندگار در ذهن آنان بدل سازد، کار ساده‌ای نیست. جدای از بحث سلیقه شخصی، عوامل مختلفی در خرید عطرها اهمیت دارند که یکی از مهم‌ترین آنها موقعیت فصلی است. فصل‌ها به این دلیل اهمیت می‌يابند که دمای هوا مستقیما روی عطرها اثر می‌گذارد. مثلا هوای گرم نت‌های عطر را غلیظ‌تر و قوی‌تر می‌کند، درحالی که هوای سرد تبخیر نت‌ها را به روندی سخت‌تر تبدیل می‌سازد. پس اگر می‌خواهید اطرافیان‌تان را با عطرها تحت تاثیر قرار دهید، باید عطرهای جداگانه‌ای را مطابق با موقعیت‌های فصلی انتخاب کنید. این استراتژی مهم هم درک بالای شما از عطرها را به دیگران نشان می‌دهد و هم به دیگران می‌گوید که شما چقدر به جزئیات اهمیت می‌دهید. در ادامه این مقاله با یک راهنمای کلی و نکات مهم در خرید عطر و ادکلن مردانه یا زنانه در فصل‌های مختلف آشنا خواهیم شد.

فصل بهار

بهار

گروه‌های بویایی مناسب بهار: سبز، مرکباتی، دریایی‌ـ‌آبزی (با حالت‌های خنک و سبک)

بهار بیش از هر چیزی یعنی طراوت، معصومیت، شادی، خوش‌بختی و شکوفایی. در فصل بهار است که دمای هوا کمی بالا می‌رود و خلق‌وخوی انسان‌ها نیز همگام با بهار بهتر و شاداب‌تر می‌شود. پس عطر انتخاب‌شده برای فصل بهار هم باید با این حال‌وهوا سازگار باشد. نت‌های سبک، تُرد و طراوت‌بخش مانند نعناع، ریحان، شکوفه پرتقال و… بهترین نت‌های بهاری هستند.

بهار فصل آغازهای تازه و شروع‌های دوباره هم هست. زمین با شروع بهار گرم می‌شود، گل‌ها و گیاهان شکوفه می‌زنند و درختان دوباره بیدار می‌شوند. پس عطر بهاری شما باید نمایانگر روح بیداری و شادی نهفته در بهار هم باشد. نت‌های گل برف، گل صدتومانی و بنفشه با این سویه‌های بهاری همگام هستند.

نکات تکمیلی برای انتخاب عطر مناسب بهار

بهار دارای روحی غیرقابل پیش‌بینی است. پس هوای بهاری می‌تواند گرم یا سرد و خشک یا مرطوب باشد. بهتر است عطرهای غلیظ‌تری را انتخاب کنید که تمام روز ماندگار باشند.

عطرهای مرکباتی خنک (کلاسیک یا مدرن) و عطرهای سبز برای بهار عالی هستند. نت‌های آبزی‌ـ‌دریایی هم جذابیت ویژه‌ای در عطرهای بهاری دارند. خانم‌ها برای انتخاب عطر بهاری می‌توانند از عطرهای خنک و گل‌فام هم استفاده کنند (عطر زنانه‌ که آکورد یک گل خاص را در خود دارند، از این نظر برای بهار بهتر هستند).  

فصل تابستان

تابستان

گروه‌های بویایی مناسب تابستان: گل‌فام، چوبی (با حالت‌های پودری و خورشیدی)

تابستان فصل رسیدن میوه‌ها، تعطیلات و گرمای هوا است. بیشتر ما در تابستان از تفریح کنار دریا و شبگردی در شب‌های تابستانی گرم لذت می‌بریم. بنابراین بهتر است سراغ‌های عطرهای طراوت‌بخش‌تر و خنک‌تری برویم که بیشترین تضاد را با هوای گرم دارند. عطرهای تابستانی باید کمتر روی بدن یا لباس افشانده شوند چون گرمای هوا ذاتا عطرها را قوی‌تر و غلیظ‌تر می‌کند. برجسته‌ترین نت‌های تابستانی عبارتند از ترنج، گل رز،‌ یاس، گل ابریشم، شکوفه پرتقال و… .

خیلی‌ها در روزهای گرم و طولانی تابستانی بیشتر اوقاتشان را خارج از خانه می‌گذرانند. پس برای تابستان باید عطری را انتخاب کنیم که با شادی، شیرینی و لذت‌های تابستانی سازگار باشد. نت‌های گل‌فام تابستانی و شیرین مانند رز و شکوفه پرتقال که با نت میوه‌های طراوت‌بخش همچون هلو و تمشک آمیخته شده‌ باشند، می‌توانند عطر تابستانی دل‌انگیزی را برای شما بسازند. عطرهای دارای آکورد استوایی و نت‌های خاصی همچون پیچ امین‌الدوله، گل‌های جزیره‌ای و نمک دریا می‌توانند یادآور روزهای آفتابی و روح‌نواز در تعطیلات یا کنار ساحل باشند.

نکات تکمیلی برای انتخاب عطر مناسب تابستان

در تابستان باید تعداد افشانه‌های استفاده‌شده از عطرها را محدود کنید. یک یا دو افشانه در ساعات صبح تقریبا برای کل یک روز تابستانی کافی است.

اسپری کردن عطر روی گردن یا موها برای عطرهای تابستانی عالی خواهد بود.

کنار ساحل عطر نزنید. اگر نور آفتاب شدید باشد، عطر شما خیلی سریع کاملا تبخیر می‌شود و هدر می‌رود.

همه عطرها در تابستان سریع‌تر تبخیر می‌شوند. بنابراین بهتر است از عطرهای ادو تویلت در تابستان استفاده کنید.

فصل پاییز

پاییز

گروه‌های بویایی مناسب پاییز: چوبی، چایپر (با حالت‌های چرمی و اغواگر)

دمای هوا با شروع فصل پاییز رو به کاهش می‌رود و البته دوران راحتی و استراحت تابستانی هم تمام می‌شود. پاییز به‌نحوی ما را برای زندگی در هوای سرد و زمستانی آماده می‌کند. پاییز در فرهنگ‌های گوناگون بهترین موقعیت برای قدم زدن در پارک‌ها و باغ‌هایی است که تمام وسعتشان را برگ‌های درحال ریزش درختان پُر می‌کنند. می‌توان گفت که نت‌های چوبی تقریبا بهترین نت‌ها برای عطرهای پاییزی هستند. نت‌های گرمی که خلق‌وخوی ما را بهتر می‌کنند مانند نعناع هندی، خس‌خس، چوب صندل، کهربا و خزه بلوط، عملکرد خوبی در پاییز دارند.

وقتی که رنگ برگ‌ها دگرگون می‌شود و از درختان فرومی‌ریزند، رنگ‌های قرمز، نارنجی و قهوه‌ای هم با غلظت و ژرفای بیشتری در چشم‌اندازهای طبیعی نمایان می‌شوند. پاییز زمان استفاده از عطرهای با عمق زیاد، غلیظ و دارای جلوه‌های اغواگر است که براساس نت‌های ادویه‌ای و مشک‌فام ساخته شده‌اند. بنابراین بهتر است دنبال عطرهایی بگردید که دارای نت‌های چوب صندل، مشک، کهربا و یاس باشند.

نکات تکمیلی برای انتخاب عطر مناسب پاییز

اگر می‌خواهید عطرتان در فصل پاییز مورد توجه دیگران قرار بگیرد، طبیعتا نباید از عطرهای سبک استفاده کنید. با این‌حال عطرهای خیلی سنگین و غلیظ هم برای پاییز پیشنهاد نمی‌شوند.

در فصل پاییز از عطرهای هوس‌انگیز و اغواگر استفاده کنید چراکه قطعا بازخورد خوبی دریافت خواهید کرد.

فصل زمستان

زمستان

گروه‌های بویایی مناسب زمستان: شرقی (با حالت‌های چرمی، ‌ادویه‌ای و نت خوراکی‌ها)

نت‌های مرکباتی و سایر میوه‌ها نمایانگر بخشی از روح زمستان هستند. این روح هیجان‌انگیز در نت‌های انار،‌ وانیل، ‌لیموترش یا پرتقال خودنمایی می‌کند. از سوی دیگر، نت‌های ادویه‌ای در گرمای زمستان حالت متفاوتی نسبت به تابستان دارند و گرمای دلپذیر و مطلوبی را می‌سازند. نت‌هایی مانند هل و ادویه از این نظر جلوه جذابی در زمستان دارند.

اما زمستان فصل عشق و شور هم هست. شاید به همین دلیل باشد که زمستان را محبوب‌ترین فصل عطرسازان و علاقه‌مندان به جهان عطرسازی خوانده‌اند. یک ویژگی هوای زمستانی این است که به نت‌های مختلف فرصت می‌دهد تا خودشان را به‌صورت تمام و کمال بیان کنند. زمستان فصل رنگارنگ و پُرجنب‌وجوشی نیست، بنابراین انتخاب عطرهای شرقی که قوی و گرم هستند، این جنب‌وجوش و هیجان را به زندگی شما برمی‌گرداند. بهترین نت‌ها از این نظر وانیل، دارچین، روایح دودی، کهربا و ادویه‌ها هستند.

نکات تکمیلی برای انتخاب عطر مناسب زمستان

علاقه‌مندان به عطرهای زمستانی عمدتا به رد باقی‌مانده از عطر توجه ویژه‌ای دارند. پس موقع خرید عطر زمستانی به نکات مهم در خرید عطر مثل پخش بو و ماندگاری توجه کنید.

نت‌های گرم مانند مشک و دانه تونکا کیفیت بی‌نظیری در زمستان پیدا می‌کنند. نت‌های خوراکی (gourmand) مانند وانیل و دارچین هم شیرینی و دلپذیری ویژه‌ای در عطرهای زمستانی خلق می‌کنند.

رژیم غذایی، شیمی پوست، داروهای مصرفی و رنگدانه‌های پوستی همگی از عواملی هستند که بوی عطرها را برای هر شخصی منحصربه‌فرد و متفاوت می‌کنند. بنابراین اگر دوست شما با یک عطر خاص شدیدا عالی به نظر می‌رسد، لزوما آن عطر برای شما هم مناسب نیست.

عطرها نباید در معرض تماس با سرمای شدید یا گرمای شدید قرار بگیرند، وگرنه آمیزه آنها تغییر می‌کند. اگر رنگ آمیزه یک عطر حالت زردرنگ پیدا کند، معمولا این اتفاق را نشانه‌ای از تغییر ساختار آمیزه‌ای می‌دانند.

مغز انسان پس از ۱۵ دقیقه تماس مداوم با یک رایحه مشخص، روند شناسایی بوها را متوقف می‌کند. بنابراین اگر پس از مدتی بوی عطر خودتان را حس نکردید، معنایش این نیست که عطر شما هیچ اثری ندارد!

هر ۵۰۰ میلی‌لیتر عصاره رز به عصاره‌گیری از حدود ۹۰۰ کیلوگرم گل رز نیاز دارد! پس این روند عصاره‌گیری هزینه زیادی هم خواهد داشت. یکی از دلایل گران بودن عطرهای ادو پارفوم و غلیظ هم همین است.

نوع پوست شما مستقیما روی ماندگاری عطرها اثر می‌گذارد. عطرها روی پوست‌های چرب ماندگاری بیشتری دارند، درحالی که روی پوست‌های خشک سریعا تبخیر می‌شوند. بنابراین موقع خرید عطر در فصل‌های مختلف به نکات مهم در خرید ادکلن مانند نوع پوست خودتان هم توجه کنید.


ندا احمدلو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 162 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.