دواک آیا درد مفاصل درمان دارد؟ - دواک

اگر دچار مشکلات مربوط به استخوان و مفاصل هستید، بهترین گزینه مراجعه به دکتر درد مفاصل است تا آسیب‌های مربوط به سیستم اسکلتی – عضلانی شما بررسی و درمان شود.

امروزه این شاخه از پزشکی با نام ارتوپدی شناخته می‌شود. شاید سوال بسیاری از افراد این باشد که روند درمان مشکلات مفصلی به چه صورت است؟ در این راستا پیشنهاد می‌دهیم با خواندن این مقاله، دانسته‌هایتان را راجع‌به اختلالات مفصلی و روش‌های درمان آن گسترش دهید.

فراگیرشدن دردهای مفصلی در جامعه‌ امروز

پیش از آنکه با راه‌های درمان بیماری‌های مفصلی آشنا شوید، بیایید ابتدا فلسفه این دردها را بشناسیم. به‌طور کلی التهاب و دردهای پیش‌رونده در استخوان و  محل اتصال آنها را درد مفصلی می‌نامند.

مفصل به محل اتصال استخوان‌ها گفته می‌شود. کپسول مفصلی، رباط، تاندون و غضروف‌ها در شمار این اجزای متصل‌کننده هستند که درصورت آسیب به هرکدام از آنها، فرد به درد مفاصل دچار می‌شود.

برخی افراد گمان می‌کنند که فقط افزایش سن و ضعف استخوان‌ها دلیل اصلی مشکلات عضلانی است.‌ منکر این قضیه نمی‌شویم اما باید بگوییم که امروزه درصد قابل توجهی از مبتلایان به این اختلال را جوانان تشکیل داده‌اند چراکه این مشکل متاثر از عواملی است که امکان دارد برای هرشخصی رخ دهد.

عوامل موثر در بروز و شدت دردهای مفصلی

دردهای مفاصلی، مشکلی نیست که تنها در اثر کهولت، پوسیدگی استخوان‌ها، ساییدگی و رماتیسم ایجاد شود‌‌. عوامل بسیاری در این موضوع دخیل‌اند که اگر به آنها دچار شدید یا حتی نسبت به آنها ابهام داشتید، باید فورا به دکتر درد مفاصل مراجعه کنید.

گاهی اوقات مشکلی که از نظر شما اهمیت چندانی ندارد، می‌تواند بعدها منجر به مشکلاتی جبران‌ناپذیر شوند. پس بهتر است که محتاطانه پیش بروید. مواردی که به دردهای مفصلی ختم می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • شکستگی در استخوان اطراف مفاصل
  • بورسیت (التهاب کیسه آب اطراف مفاصل)
  • سندرم درد ناحیه‌ای (متاثر از سیستم عصبی ضعیف)
  • نقرس (متاثر از تجمع اسیداوریک)
  • آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل)
  • ریکتز (نرم استخوان حاصل از کمبود ویتامین D)
  • لوسمی (سرطان خون)

آیا راهی برای حل معمای دردهای مفصلی وجود دارد؟

ممکن است بارها از زبان سالمندان و افرادی که به‌دلیل کهولت سن از بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند، شنیده باشید که برای درمان دردهای مفصلی اقدامات زیادی انجام داده‌اند اما به نتیجه نرسیدند.

بسیاری از آنها معتقدند که درمانی برای این مشکل نیست و راهی به‌جز سازش و‌ تحمل وجود نخواهد داشت. اما مگر می‌شود با وجود پیشرفت‌های علمی امروز درمانی برای دردهای عضلانی وجود نداشته باشد؟

در عناوین بعدی نمونه‌های رایجی از درمان را شرح داده‌ایم که قطعا هر دکتر درد مفاصل بر آن تاکید دارد و شما می‌توانید در جهت رفع مشکل خود از آنها بهره بگیرید‌.

مسکن‌ها، آرامشی برای مفاصل دردناک هستند

قدرت داروهای مسکن را دست کم نگیرید.‌ نسل جدیدی از داروهای ضدالتهاب، معروف به مهارکننده قادرند که در تسکین دردهای عضلانی موثر واقع شوند. اما محدودیتی که در استفاده از آنها وجود دارد، به‌علت عوارضی است که بر سایر اعضا و جوارح تاثیرگذارند.

بنابراین؛ توصیه اکید ما این است که داروهای مسکن را با تجویز دکتر درد مفاصل مصرف کنید تا از خطرات قلبی‌-عروقی، خون‌لختگی، خونریزی دستگاه گوارش و احساس کسلی و گیجی در امان باشید.

بهبود فوری دردهای مفصلی با تزریقات موضعی

زمانی که اشخاص به‌علت شرایط خاص جسمانی نمی‌توانند به مصرف دارو بپردازند، پزشک ارتوپد به روش تزریق روی می‌آورد. این فرایند با داروهای استروئیدی که شامل بی‌حسی موضعی هستند انجام می‌شود. تاثیر این داروها تا مدت ۴ ماه دوام دارد. این روش درمانی معمولا برای بیمارانی استفاده می‌شود که مبتلا به آرتریت یا تاندونیت هستند.

خدمت به سلامتی مفاصل با داروه‍ای گیاهی

تنوع گیاهان این امکان را به ما داده که نمونه‌هایی از آن را به‌عنوان مسکن‌های قدرتمند در التیام دردهای عضلانی استفاده کنیم. درواقع این یک روش فوق‌العاده برای کسانی است که بابت عوارض جانبی داروهای شیمیایی و روش تزریق نگران‌اند.

فلفل سیاه، آلوئه‌ورا، گیاه پنجه گربه، زنجبیل، چای سبز و انواع‌واقسام ادویه‌ها بخش کوچکی از گیاهانی هستند که به‌عنوان کلید درمان ناهنجاری‌های مفصلی شناخته می‌شوند. خیلی از این ترکیبات گیاهی، جزء جداناپذیر غذاهایمان هستند، مانند ادویه‌ها که خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند.

سلامت مفاصل خود را با حرکات ورزشی و ماساژ حفظ کنید

اگر با یک دکتر درد مفاصل راجع‌به مشکل‌تان صحبت کنید، به شما خواهد گفت که از فعالیت‌های ورزشی و ماساژهای درمانی غافل نشوید. طبق مطالعه دانشمندان ورزش‌هایی نظیر شنا، ایروبیک آبی و فعالیت‌های رزمی، انتخابی هوشمندانه در جهت کاهش گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی است.

ماساژ نیز راهی برای التیام مشکلات مفصلی است. البته به این شرط که با روغن‌هایی مفید نظیر سیاهدانه و پمادهای حاوی کپسایسین (ترکیبات فلفل قرمز) انجام شود.

چه زمانی به دکتر درد مفاصل مراجعه کنیم؟

استخوان‌ها و مفاصل، اجزای حیاتی بدن ما محسوب می‌شوند. سلامت آنها کیفیت زندگی ما را بهبود می‌بخشد چراکه تمام حرکات ما و فعالیت‌هایی که روزانه انجام می‌دهیم در گرو سلامت آنهاست.

بنابراین؛ اجازه ندهید که دردهای مفصلی از حالتی خفیف به دردهایی شدید و غیرقابل تحمل برسند‌. نظر ما این است که با مراجعه به دکتر درد مفاصل در تهران، بهترین طریقه درمان را جهت کاهش درد و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر انتخاب کنید.

حالا سوال اینجاست که در کلان‌شهر تهران، مجموعه‌های درمانی بسیاری وجود دارند. در این صورت چگونه می‌توان دکتر مجربی پیدا کرد؟ به‌منظور دستیابی به پاسخ این پرسش عنوان بعدی‌مان را از دست ندهید.

با مجموعه درمانی دکترتو، سلامت خود را بازگردانید

اگر در جست‌وجوی مجموعه درمانی معتبر هستید، بد نیست به سایت دکترتو سری بزنید و با انتخاب تخصص و شهری که در آن ساکن هستید، خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

دکترتو با بهره‌گیری علم تکنولوژی، تحولی مثبت در حوزه درمان و سلامت جامعه ایجاد کرده است. این مجموعه، مرجع تمام بیمارانی محسوب می‌شود که در راستای توجه به تندرستی خود، به‌دنبال بهترین متخصصان و روش‌های نوین درمان هستند.

جمع‌بندی

تخصص یک‌ دکتر درد مفاصل، از جذاب‌ترین گرایش‌ها در دنیای علوم پزشکی است.‌ شاید بپرسید چرا؟ درواقع شما این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از دردهای عضلانی و استخوانی گله نکرده باشند.

آسیب‌های این چنینی عمدتا به‌دلایل مختلفی در هر سن‌وسال ممکن است رخ دهند. ازاین‌رو متخصصان ارتوپد و مشاغل ارتوپدی از مهم‌ترین حرفه‌ها در جهت رفع‌ورجوع مشکل‌های نامتعارفی است که حداقل یک بار گریبان‌گیر افراد شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 664 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 3 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها