دواک عطر امضا چیست؟ 9 نکته کاربردی برای انتخاب آن - دواک

عطر امضا چیست؟ 9 نکته کاربردی برای انتخاب آن

توسط : مدیر سایت
آخرین به روز رسانی : ۶ ماه پیش
اشتراک گذاری :






در این مقاله خواهید خواند :عطر امضا چیست؟چگونه عطر امضا را انتخاب کنیم؟

در جهانی ایده‌آل و رویایی، عطر امضا همچون رایحه‌ای شخصی و خاطره‌انگیز عمل می‌کند که چیزی منحصربه‌فرد از شما را در اعماق حافظه دوستان، نزدیکان و عزیزانتان ثبت می‌کند. عطرها این قابلیت را دارند که روی لباس‌ها، در فضای اتاق‌ها، در هوا و… باقی بمانند و آن‌چنان خودنمایی کنند که هر کسی را سریعا به یاد خودشان بیندازند. اما رسیدن به این نقطه از اثربخشی واقعا دشوار است، چون همه در پیدا کردن چنین عطری موفق نمی‌شوند. درواقع پیدا کردن عطر امضای مناسب همانند سفری پُرماجرا است که سختی‌ها و دشواری‌های خاص خودش را دارد.

اول از همه بگوییم این‌که بخواهید عطر مناسب و محبوبتان را براساس توصیفات نوشته‌شده درباره عطرها انتخاب کنید، کاملا کار بی‌فایده‌ای است. مثلا شاید در توصیفات مربوط به یک عطر خاص و عجیب بخوانید: «سرچشمه الهام ما، خلوتگاه خیال‌انگیز و رمانتیکی است که اسب‌های تک‌شاخ در آنجا با یکدیگر آمیزش می‌کنند و رایحه‌ای مشک‌فام و چایپر از میان تن‌خیسه جادویی آنها خلق می‌شود». درحالی که چنین توصیفی واقعا شگفت‌انگیز است،‌ اما حالا باید از خودتان بپرسید که اصلا چایپر یعنی چه؟! و چرا این بوی تک‌شاخ‌ها در عمل سرشتی شبیه به میوه‌های دودی‌شده دارد؟!

اگر نمی‌دانید که چایپر به چه معنی است یا مثلا نمی‌توانید تفاوت میان عطرهای Curious و Chanel No.5 را تشخیص دهید، اصلا نگران نباشید چون شما در این مورد تنها نیستید! در ادامه این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه از مشام خودتان کمک بگیرید و از رانه‌های غریزی خودتان پیروی کنید تا نهایتا بتوانید به یک عطر امضای مناسب برسید.

۱٫ نهایتا فقط ۳ عطر را در فاصله زمانی نزدیک به هم امتحان کنید

اگر نمی‌دانید که واقعا به چه رایحه‌هایی علاقه دارید، می‌توانید همه چیز را برای امتحان بو کنید. اما توجه داشته باشید که نهایتا می‌توانید فقط ۳ عطر را برای بوییدن در فاصله زمانی نزدیک به هم امتحان کنید. ساختار بویایی انسان‌ها که از آن با عنوان «پیاز بویایی» (olfactory bulb) هم نام می‌برند، نمی‌تواند در مدت‌زمان کوتاه بیشتر از ۳ عطر را تحمل کند. پس به هر عطری حتما فرصت بدهید تا خودش را به‌خوبی ابراز کند.

۲٫ ابتدا از عطرهای سبک‌تر شروع کنید

بهتر است که ابتدا با عطرهایی شروع کنید که سرشت آبزی‌ یا مشک‌فام دارند چون ۵۰ درصد مردم حتی نمی‌توانند رایحه‌های مشک‌فام را تشخیص دهند. عطرهای مشک‌فام‌‌تر بیشتر بویی شبیه به مواد شوینده لباس دارند، درحالی که عطرهای دارای سرشت آبزی‌ از حالتی طراوت‌بخش و تر و تازه برخوردارند. بنابراین همیشه از عطرهای مشک‌فام شروع کنید و بعد به ترتیب به سمت عطرهای مرکباتی، ‌میوه‌‌ای، گل‌فام و نهایتا عطرهای چوبی و سنگین بروید.

۳٫ دوباره سراغ عطری بروید که توجهتان را جلب کرده بود

اگر چندین و چند بار دوباره سراغ یک سمپل عطر می‌روید و آن را دوست دارید، یعنی چیزی در آن عطر هست که شما را به‌سوی خودش جذب می‌کند. پس سمپلی دیگر از این عطر را درخواست کنید و آن را روی خودتان اسپری کنید تا ببینید که ساختار شیمیایی بدن شما چه تاثیری روی رایحه‌های عطر باقی می‌گذارد. موقع امتحان کردن عطرها بهتر است که آنها را روی قسمت بالایی دست‌ها، روی مچ‌ها یا داخل آرنج‌ها امتحان کنید، چون این قسمت‌های بدن به‌طور مداوم شسته نمی‌شوند. در ادامه هر ۲۰ دقیقه و بعد هر ۱ ساعت محل اسپری شدن عطر را بو کنید تا ببینید که آیا این عطر را دوست دارید یا نه.

۴٫ اگر بوی عود یا رایحه‌های عجیب را دوست ندارید، اصلا خودتان را سرزنش نکنید

امروزه خیلی‌ها عاشق رایحه عود یا رایحه‌های عجیب‌وغریب هستند، اما اگر شما واقعا علاقه‌ای به این رایحه‌ها ندارید، اصلا مجبور نیستید که آنها را انتخاب کنید. این‌که چه عطری را ترجیح بدهید، در درجه اول به میزان آشنا بودن شما با رایحه‌ها برمی‌گردد. البته اگر تا حالا با رایحه عود در تماس نبوده‌اید، لزوما قرار نیست دوستش نداشته باشید. درواقع بهتر است به قوای بویایی خودتان اجازه دهید تا با این رایحه‌ آشنا شود و سپس درباره‌اش تصمیم بگیرید. به‌علاوه، سوالات مهمی را هم باید از خودتان بپرسید: آیا پس از اسپری کردن یک عطر خاص دچار سردرد می‌شوید یا نه؟ آیا عطر امتحان‌شده حس‌وحال دلخواهتان را در شما به‌وجود می‌آورد یا نه؟

۵٫ برای شناختن رایحه‌های مختلف تلاش کنید

شناختن رایحه‌های مختلف خانواده های عطر به شما کمک می‌کند تا دنبال رایحه محبوب خودتان بگردید یا چیزی که دوست ندارید را راحت‌تر بیان کنید. رایحه‌های گوناگون به گروه‌های اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

مشک‌فام: رایحه‌های مشک‌فام در ابتدا بویی نسبتا تُند دارند اما درنهایت بافتی شبیه به بوی شوینده‌های لباس به خود می‌گیرند.

دودی: رایحه‌های دودی بویی شبیه به آتش‌های روشن‌شده در کمپ‌ها و اردوها را دارند یا مثلا آتشی که با خاشاک باقی‌مانده از درخت‌های سرو شکل گرفته است یا حتی بوی کبریت‌های روشن‌شده و سوخته.

مرکباتی: رایحه‌های مرکباتی بیش از همه از بوی لیموترش سبز، لیموترش و پرتقال شکل می‌گیرند و حس‌وحالی شبیه به چشمه‌های آبگرم یا کلاس‌های یوگا را به‌وجود می‌آورند.

چوبی: رایحه‌های چوبی می‌توانند طیف وسیعی از رایحه‌ها را شامل شوند؛ از رایحه‌های فندقی و خامه‌ای (مانند بستنی‌های پرالین و خامه) تا بوی چوب صندل، رایحه‌های ادویه‌ای و مرطوب که از کمدهای چوبی و قدیمی به مشام می‌رسد (مانند رایحه نعناع هندی) و حتی بوی چوب سدر (شبیه بوی مدادهای قدیمی).

ترکیبات سبز: برای درک کردن رایحه ترکیبات سبز می‌توانید به پس‌مزه یا پس‌رایحه گچی آب سبزه گندم توجه کنید یا خزه‌های شبنم‌خورده در صبح‌های بهاری.

گل‌فام: رایحه‌های گل‌فام مجموعه‌ای وسیع از رایحه انواع گل‌ها را شامل می‌شوند؛ از گل‌های سفید (گاردنیا، سوسن، یلانگ و…) تا رز، بنفشه، گل صدتومانی و… .

آبزی (دریایی): برای درک بهتر رایحه‌های آبزی یا دریایی در درجه اول به این فکر کنید که مثلا بوی نوشیدنی‌ای مانند سون‌آپ با بوی حباب‌های حمام آمیخته شود.

شرقی: رایحه‌های شرقی شدیدا به بوی چوب عود وابسته هستند. بعضی از رایحه‌های شرقی حالتی نسبتا پودری با رگه‌هایی از رایحه‌های ادویه‌ای یا شیرین دارند.

۶٫ از دانه‌های قهوه دوری کنید

امروزه بعضی از فروشگاه‌های عطر، مقداری از دانه‌های قهوه را هم داخل محیط فروشگاهی خودشان قرار می‌دهند. اگر از مسئولان این فروشگاه‌ها درباره دلیل چنین کاری سوال کنید، به شما خواهند گفت که بوییدن دانه‌های قهوه باعث می‌شود تا شاخص‌های بویایی شما دوباره از نو فعال شوند. اما واقعیت به ما می‌گوید چنین چیزی فقط یکی از تصورات نادرست و قدیمی در جهان عطرها است که هنوز هم رواج دارد، درحالی که دانه‌های قهوه خودشان بوی غلیظ و نیرومندی دارند و بنابراین ظرفیت بویایی شما را اشغال می‌کنند. در عوض برای فعال‌سازی دوباره قوای بویایی، بینی خودتان را برای مدت‌زمان کوتاهی داخل یکی از آرنج‌هایتان که با عطرها تماس نداشته‌اند، حبس کنید و کمی نفس بکشید. این کار قوای بویایی شما را به بوی طبیعی بدن خودتان و pH عادی خودش بازمی‌گرداند و از این طریق سیستم بویایی را دوباره از نو فعال می‌کند.

۷٫ به روند تغییر و تکامل رایحه‌ها در ۴ ساعت ابتدایی دقت کنید

در میان اصطلاحات اساسی جهان عطرها، مردم بیشتر درباره اصطلاحاتی مانند «نت اولیه» یا «پس‌رایحه» صحبت می‌کنند، اما اطلاعات دقیقی درباره آنها ندارند. عطرها را باید موجودات زنده‌ای بدانیم که به‌مرور زمان تغییر و تحول پیدا می‌کنند. نت‌ اولیه حدود ۲۰ دقیقه ماندگاری دارد و اولین دریافت شما از عطر را می‌سازد. نت میانی هم نهایتا حدود ۴ ساعت ماندگاری دارد. بنابراین حتما به روند تغییر و تکامل عطرها در ۴ ساعت ابتدایی توجه کنید.

۸٫ تفاوت قیمت زیاد بین عطرها دلایل مشخصی دارد

عطرهای ارزان‌قیمت دارای نت‌های اولیه‌ای هستند که در ابتدا بسیار بسیار قوی عمل می‌کنند، اما خیلی زود محو می‌شوند. در طرف مقابل، عطرهای گران‌قیمت براساس پیچیدگی و درهم‌تنیدگی خاصی میان نت‌های میانی و نت‌های پایه شکل می‌گیرند تا ماندگاری بسیار طولانی‌تری داشته باشند.

۹٫ عطر را روی موها اسپری کنید

وقتی که نهایتا عطر دلخواهتان را پیدا کردید، مقداری از آن را هم روی موهایتان اسپری کنید. موها اساسا به شیوه خاصی ذرات عطرها را درون خودشان جای می‌دهند و عطرها هم در تماس با موها حالت خاص و متفاوتی به‌وجود می‌آورند. پس حتما این کار را هم امتحان کنید تا درنهایت بتوانید عطر امضای مخصوص خودتان را به دست بیاورید.

نام عطر امضای شما چیست؟

عطرافشانی عزیز، نام عطر امضای خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


ترجمه: ندا احمدلو

منبع: The Cut

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.