دواک ده افسانه دربارۀ عطر که حقیقت ندارند - دواک

ده افسانه دربارۀ عطر که حقیقت ندارند

توسط : مدیر سایت
آخرین به روز رسانی : ۱ سال پیش
اشتراک گذاری :






ده افسانۀ برتر دربارۀ عطر را گرد آورده‌ایم که ما همگی فکر می‌‌‌کنیم حقیقت دارند. با نگاه کارشناسی، آنها را توضیح می‌‌‌دهیم.

اگر به جعبۀ عطر نگاه کنید، می‌‌‌بینید که عطر تاریخ انقضا ندارد زیرا از لحاظ فنی «خراب» نمی‌‌‌شود. با این حال، ممکن است برخی از عطرها، به‌ویژه عطرهایی که مواد طبیعی بیشتری در فرمول خود دارند، با گذشت زمان دچار تغییر رنگ و رایحه شوند. این مسئله کاملاً طبیعی است. عطر را دور از آفتاب مستقیم و در جای خنک نگه دارید تا احتمال تغییر رنگ و رایحه کاهش یابد. بنابراین، هرچه بیشتر از آنها مراقبت کنید، رایحۀ آنها دوام بیشتری خواهد داشت.

اینطور نیست، مگر اینکه بخواهید رایحۀ عطر سریع‌تر از بین برود. عطرها، دقیقاً مانند هر چیز دیگری در جهان، مولکول‌‌‌هایی دارند، به این معنی که با عناصر خاصی مانند اصطکاک واکنش نشان می‌‌‌دهند. وقتی مچ دست‌‌‌های خود را به هم می‌‌‌مالید، بله گرما ایجاد می‌‌‌کنید که به انتقال عطر کمک می‌‌‌کند، اما این کار شما در واقع سبب تجزیۀ مولکول‌‌‌ها می‌‌‌شود؛ یعنی، رایحه کم‌رنگ می‌‌‌شود و سریع‌تر از بین می‌‌‌رود، برعکس آنچه می‌‌‌خواهید! فقط عطر بزنید و بگذارید خشک شود و کارش را انجام دهد.

بله، همینطور است، اما نه به دلایل درستی. عطر، مانند رایحه، کلمۀ اختصاصی نیست، یعنی یک کلمۀ کلی است. رایحه، بسته به درصد روغن رایحۀ موجود در ترکیب، ادکلن یا عطر نامیده می‌‌‌شود. ادکلن‌ها عموماً در درصد ۳-۵٪ ضعیف‌تر هستند، در حالی که عطرها (EDT و EDP) بین ۱۰-۲۰٪ هستند. شرکت‌‌‌های تبلیغاتی و بازاریابی موظفند از این تفاوت‌‌‌ها برای تبلیغ محصول به مصرف‌کنندگان خاص استفاده کنند. همچنین، ادکلن‌‌‌ها تمیزی و تازگی «مردانه» بیشتر و رایحۀ عمیق‌تری دارند، در حالی که عطرها بیشتر «زنانه» هستند و بوی میوه‌‌‌‌های گل‌دار دارند. با گذشت زمان، این ارتباط‌ها را آموخته‌ایم و یاد گرفته‌ایم که رایحه‌‌‌های جنس مخالف را دوست نداشته باشیم، اما به‌آرامی در حال تغییر است …

نه واقعاً. عطر قوی‌تر عموماً بیشتر پخش می‌‌‌شود و رایحۀ قوی‌تری دارد، اما همیشه بدان معنی نیست که عطر قوی‌تر چیز خوبی است! گاهی استفاده کمتر یعنی تأثیر بیشتر، مگر اینکه بخواهید مردم قبل از اینکه شما را ببینند کیلومتر جلوتر بویتان را حس کنند. برخی از کشورها عطرهای قوی را دوست دارند، اما کسانی که به آن عادت ندارند ممکن است بوی آن برایشان بیش از حد و ناخوشایند باشد، بنابراین محتاط باشید! نوع مواد موجود در رایحه و میزان استفاده از آنها نیز بر قدرت درک‌شده تأثیر می‌‌‌گذارد، مثلاً، برخی از رایحه‌های برتر مانند لیمو نسبت به برخی از رایحه‌های پایه مانند مشک، که بسیار نرم و «ضعیف» هستند، بسیار تیز و «قوی»‌اند.

نه لزوماً – کلاً به فرمول یا طراحی عطر بستگی دارد. برخی از عطرها طوری طراحی شده‌اند که تغییر نکنند، اما بعضی به شکلی ساخته می‌‌‌شوند که با خشک شدن عطر، رایحه‌های میانی و پایه دچار تغییر هیجان‌انگیز یا ظریف شوند. عطرها حول هرم بی‌ثباتی ساخته شده‌اند، بنابراین بعضی از مواد تشکیل‌دهندۀ آنها تنها بعد از چند دقیقه یا حتی چند ساعت ظاهر می‌‌‌شوند و برای تغییر رایحۀ کلی باید به مقادیر بیشتری مصرف شود.

عموماً، جواب خیر است، اما البته به قدرت عطر و ترکیب آن بستگی دارد. بینی ارگان کوچک و باهوشی است و مانند حواس دیگر در مسدود کردن اطلاعات غیرضروری مهارت بسیار خوبی دارد. مثلاً، سر و صدای آزاردهنده مانند کارهای جاده‌سازی پس از مدتی به صدای پس‌زمینه تبدیل می‌‌‌شود که چندان متوجه آن نمی‌‌‌شوید. در بینایی، اگر بخواهیم مواظب خطرات عبور از جاده باشیم، احتمالاً متوجه پرنده‌ای که در آسمان پرواز می‌‌‌کند نخواهیم شد، هر چند چشمان ما آن را ببیند. در حس لامسه، دائماً آگاه نیستیم که در انگشت خود حلقه داریم و اغلب وقتی گم می‌‌‌شوند، حتی متوجه نمی‌‌‌شویم! بینی هم همین‌طور است. وقتی عطر می‌‌‌زنیم، بینی ما به آن عادت می‌‌‌کند و در نهایت دیگر بوی آن را پردازش نمی‌‌‌کند. بنابراین، به یاد داشته باشید که حس نکردن بوی عطر همیشه به معنای از بین رفتن آن و دوباره عطر زدن نیست.

مطمئناً می‌‌‌توانید! اما ضروری نیست. همانطور که اشاره کردیم، عطر باید در مکانی خنک و تاریک نگهداری شود؛ یعنی، افراد اغلب دوست دارند عطر خود را در یخچال بگذارند تا زودتر خراب نشود، که ایدۀ بدی نیست. تا زمانی که زیر آفتاب مستقیم و در حمام مرطوبی نباشد، اشکالی ندارد. اگر می‌‌‌خواهید بیشتر جلو بروید، روند بزرگ در سال ۲۰۱۹ استفاده از یخچال مخصوص محصولات زیبایی است تا محصولات خود را فقط در محیط مناسب نگه دارید.

پاسخ به این مسئله دشوارتر است. در مورد قیمت عطر، موارد زیادی مطرح است که باید در نظر گرفت، و تنها کیفیت عطر مهم نیست (هرچند که باید عامل اصلی باشد). عموماً، عطرهای بسیار ارزان معمولاً چندان دوام ندارند که ممکن است به دلایل مختلفی مانند مواد کم‌کیفیت، رقیق شدن با آب اضافی، درصد پایین روغن عطر و ترکیب ضعیف عطر، باشد. عقیدۀ عمومی این است که معمولاً به دلایل مشابه بوی چندان خوشی ندارند.

با این حال، ممکن است عطرهایی را بیابید که در ردۀ ارزان‌قیمت قرار می‌‌‌گیرند ولی آنها را دوست دارید! که بسیار خوب است و وجود هم دارند. عطرهای بسیار گران‌قیمتی که به دلیل نام تجاری ممکن است قیمت بالایی داشته باشند شما را گول نزنند. هر کس بودجۀ خاص خود را دارد پس تا زمانی که عطری می‌‌‌زنید که مقرون‌به‌صرفه و دوست‌داشتنی است، کافی است! عطر در واقع سفری برای همه است.

می توانید، اما مجبور نیستید. لایه‌بندی در واقع مفهومی در عطر است که مدتی، به‌ویژه در کشورهای خاورمیانه، وجود داشته است. عطرسازان ماه‌ها و گاهی سال‌ها برای ساخت بادقت عطر وقت می‌‌‌گذارند، بنابراین حیف است بوی یک عطر را با عطرهای دیگری بپوشانید که زیبایی آن را مخفی می‌‌‌کنند. همچنین، عطرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مستقل باشند و مخلوط کردن یا لایه‌بندی آنها ممکن است رایحه‌‌‌های غیرمعمولی را ایجاد کند…! می‌‌‌دانیم که همه به دنبال چیزی منحصربه‌فرد هستند، اما روش‌‌‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌‌‌توانید عطرتان را شخصی‌سازی کنید.

بسیاری از این موارد به‌خاطر درک شخصی ما و نیز توانایی بینی ما در نادیده گرفتن بوهاست . پوست شما در بوی عطر نقش اندکی دارد زیرا عطر در افراد مختلف، به‌دلیل pH، رژیم غذایی و هورمون‌های مختلف، بوی متفاوتی به‌وجود می‌‌‌آورد، اما نه به اندازه‌ای که دوست داریم فکر کنیم. متأسفانه، هیچ قدرت جادویی در پس عطر وجود ندارد که نسبت به خُلق یا بوی بدنتان تغییر کند، اما ممکن است بین افراد مختلف تغییرات ظریفی وجود داشته باشد.

نویسنده مطلب : EMMANUELLE – برگرفته از وبسایت experimentalperfumeclub
ترجمه : عطرافشان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 155 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.