دواک خانواده‌های عطر؛ شما طرفدار کدام یک هستید؟ - دواک

خانواده‌های عطر؛ شما طرفدار کدام یک هستید؟

توسط : مدیر سایت
آخرین به روز رسانی : ۱ سال پیش
اشتراک گذاری :






در دنیای ما هیچ خانواده‌ای کامل نیست،‌ اما در دنیای عطرها شرایط به گونه دیگری است. عطرسازان از «خانواده‌ها» یا گروه‌های برای دسته‌بندی کردن عناصر سازنده و عطرها استفاده می‌کنند؛ اما این عناصر چیستند و چه معنایی دارند؟

همه ما عادت کرده‌ایم چیزهایی که دوست داریم، از فیلم‌های طنز-عاشقانه،‌ ترسناک، و اکشن گرفته تا موسیقی پاپ،‌ آر اند بی، و کلاسیک را دسته‌بندی کنیم. دنیای عطر نیز چندان متفاوت از این مقوله‌ها نیست.

اگر شما نیز مانند ما باشید احتمالا عطرهایی به خود بزنید که همگی دارای بویی مشابه‌اند. زیرا همه ما بدون آنکه بدانیم به طور ذاتی به سوی عطرهایی جذب می‌شویم که رایحه امضای آنها به یک یا چند خانواده عطر تعلق دارند. ممکن است این تمایل در زمان‌های متفاوت از سال تغییر کند اما در مجموع ما بندگان عادت و آشنایی هستیم.

از گذشته شش تا هفت خانواده از بوها،‌ از جمله مرکباتی،‌ گلدار و … وجود داشته‌اند.
طیف بو یا چرخه رایحه می‌تواند به شما کمک کند چگونگی سازمان یافتن خانواده‌ها و در ادامه نحوه‌ عملکرد دنیای آثار بویایی را درک کنید. شما با توجه به طیف کامل می‌توانید بوهایی که همدیگر را تکمیل می‌کنند یا با همدیگر در تضاد هستند را بشناسید. شاید بوهای متضاد زیبا و رنگارنگ به نظر برسند اما در دنیای بوها هماهنگی مهم‌ترین اصل است.

۱٫ مرکباتی

این خانواده شامل عناصری از نت‌های اولیه است که از میوه‌هایی مانند پرتقال،‌ نارنگی،‌ و ترنج برگرفته شده‌اند. این گروه یکی از باطراوت‌ترین خانواده‌های طیف بویایی است که رایحه‌های آن بسیار تند و فرار بوده و در هر عطری یک برجستگی آنی ایجاد می‌کنند. روغن‌های عصاره‌ای این عناصر عمدتا از تراشه‌ی پوست میوه به دست می‌آید. دقیقا به همین دلیل نیز این بوها هیجان‌انگیز،‌ تند و خوشایند،‌ آبدار،‌ و تازه بوده و خاصیت انرژی‌زایی و گرم بودن را دارا هستند.

 

رایحه مرکباتی عطر


۲٫ گیاهی

 آیا می‌توانید بوی علف و برگ‌های تازه چیده شده باغ را احساس کنید؟ این همان بوی خانواده گیاهی و یکی دیگر از گروه‌های عناصر نت‌های اولیه بوده که رایحه‌ای تازه و تند به همراه نت‌های گیاهی و پرطراوت ایجاد می‌کند. این خانواده در عطرهای گرم که در ترکیب خود نت‌های سبز دارند بسیار محبوب است و باعث می‌شود با همان استشمام اول یک احساس طبیعی،‌ سرزنده و تند در فرد ایجاد کنند.

رایحه گیاهی عطر


۳٫ گلی

خانواده گلدار که بزرگترین خانواده بویایی بوده و به راحتی قابل تشخیص است دربرگیرنده متنوع‌ترین عناصر بوده که بیشتر آنها از گل‌ها گرفته‌ شده‌اند. این خانواده با وجود بوهای معروفی همچون گل رز و یاس دارای آشناترین بو برای ماست. در واقع بیشتر عطرهای گلدار یک (تک‌گیاهی) یا چندین (چندگیاهی) نمونه از این گل‌ها را در فرمول بویایی خود جای داده‌اند. گل‌ها به خوبی می‌توانند به عنوان عنصر امضا مطرح شوند و همچنین با قرار گرفتن در میانه طیف در عطر توازن ایجاد کنند. شکوفه پرتقال،‌ گل صدتومانی و گاردنیا از گل‌های دیگر محبوب در خانواده گلی است.

رایحه گلی عطر


۴٫ میوه‌ای

این خانواده همان‌گونه که از نامش پیداست از عناصر میوه‌ای تشکیل شده است. رایحه‌های آبدار، شیرین،‌ و خوردنی مانند هلو، سیب، و روبارب (از خانواده ریواس) را در نظر بگیرید. این خانواده مجموعه‌ای از عناصر نت میانی است که فناوری‌های جدید با ایجاد روش‌های جدید برای ایجاد بوی میوه‌ها باعث شده از نظر اضافه شدن خانواده میوه‌‌ای به طیف بو مدرن‌تر محسوب شوند. نت‌های میوه‌ای به عطرها حس جوانی و برجستگی می‌بخشند و از خانواده‌های بسیار رایج به کار رفته در عطرها محسوب می‌شود.

رایحه میوه ای عطر


۵٫ آبی

می‌توان گفت آب و هوا از جهتی هیچ بویی ندارند. این گروه از عناصر متشکل از عمدتا مولکول‌های مصنوعی به افزودن فضا و نرمی به عطر کمک شایانی می‌کند. یکی از معروف‌ترین عناصر آبی Calone نامیده می‌شود و معمولا در تمام نت‌های اقیانوسی،‌ دریایی، بارانی،‌ و آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رایحه آبی عطر


۶٫ فوژه

فوژه که با عنوان خانواده آروماتیک نیز شناخته می‌شود در زبان فرانسوی به معنای سرخس است. فوژه دارای بوی اسطوخدوس و سایر گیاهان ترکیب شده با دانه تونکا (کومارین) است. این خانواده در عطرهای مردانه،‌ به ویژه در دهه ۱۹۵۰،‌ بسیار محبوب بود و «بوی پیرایشگاه» نامیده می‌شد؛ اما پس از یک دوره استفاده بی‌رویه در دنیای عطرسازی به فراموشی سپرده شد. اما در چند سال اخیر،‌ به ویژه با توجه به این حقیقت که اولین عطری که در سال ۱۸۸۲ با استفاده از فوژه ساخته شد برای زنان طراحی شده بود،‌ شاهد علاقه جدیدی به این رایحه کلاسیک توسط زنان و مردان بوده‌ایم.

رایحه فوژه ای عطر


۷٫ ادویه ای

این گروه از بوها همان کاری را می‌کند که عنوان روی بطری آن نشان می‌دهد. خانواده‌ای از ادویه‌های شگفت‌انگیز مانند فلفل،‌ میخک و دارچین که پس از ترکیب با همدیگر می‌تواند یادآور کریسمس یا ادویه‌های آشپزی باشد. این خانواده از عناصر نت میانی گرم و آرام‌بخش تشکیل شده که احساس تندی را در هر عطری ایجاد می‌کند.

رایحه ادویه ای عطر


۸٫ شرقی

وانیل،‌ موادی مانند صمغ مر،‌ کندر، و نت‌های گرم و پودری از عناصر تشکیل دهنده خانواده آرام‌بخش شرقی هستند. این خانواده از نت‌های پایه شیرین،‌ پودری و گرم است. خانواده شرقی تقریبا حالت خوراکی دارد و احساس برانگیزترین نت در میان نتها به حساب می آید؛ با این حال نباید آن را با خانواده خوراکی دیگری اشتباه گرفت که بوی بیشتری از کیک ها و شکر در خود دارد. این خانواده با تاثیر عمیق شرقی خود از روز نخست خلق شدن دارای ترکیب نسبتا ثابتی بوده است. عطرهای شرقی به دلیل کیفیت تحریک کنندگی و تلخ و ماندگاری طولانی معمولا در شب استفاده می شوند.

رایحه شرقی عطر


۹٫ چوبی

این خانواده بویایی متاثر از بوهایی همچون چوب صندل، سدر، و نیز نعناع هندی و خس خس عمدتا در میان مردان محبوبیت بیشتری دارد. این رایحه همچون خاک اره و تراشه های مداد دارای بویی خشک و نرم است و به عطر گرما و قدرت می بخشد. این گروه که تنها از عناصر مربوط به نت های پایه تشکیل شده است ماندگاری بیشتری به عطر می دهد.

رایحه چوبی عطر


۱۰٫ چایپر

تاریخچه این گروه خزه سان و کمی حیوانی به عطرهای دوران روم باز می گردد. نام چایپر از جزیره قبرس برگرفته شده است زیرا بسیاری از گیاهان موجود در این گروه در این جزیره یافت می شدند. این رایحه در سال ۱۹۱۷ وارد دنیای نوین شد و در این زمان عمدتا زنان از آن به عنوان یک رایحه بسیار پیچیده استفاده می کردند. چایپر دارای چندین عنصر است اما چوب بلوط، نعناع هندی و نت های چرمی از اجزای اصلی تشکیل دهنده آن هستند.

رایحه چایپر عطر


۱۱٫ مُشکی

مشک مولکولی با بوی ظریف اما بسیار قوی است که وجود آن در هر عطری، هر چند در اندازه های کم، ضروری است. مشک در صورت داشتن رنگ سفید می بود. بوی مشک پودری است اما با این وجود تقریبا هیچ بویی ندارد و رایحه آن مشابه بوی پوست است. این خانواده از عناصر مربوط به نت های متعادل کننده پایه تشکیل شده است که به عطر گرما و عمق بیشتری می دهد. مشک دارای بویی سرزنده، پودری، پشمی، و گاهی کمی عرق مانند است. 

رایحه مُشکی عطر

 

شما به کدام گروه بویایی علاقمندید؟

رایحه مورد پسند خود را در قسمت نظرات پست با ما درمیان بگذارید.


مطلب از EMMANUELLE از وبسیات experimentalperfumeclub ترجمه توسط عطرافشان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.