دواک آیا ممکن است به عطر و ادکلن آلرژی داشته باشم؟ - دواک

آیا ممکن است به عطر و ادکلن آلرژی داشته باشم؟

توسط : مدیر سایت
آخرین به روز رسانی : ۱ سال پیش
اشتراک گذاری :






حس بویایی شما احتمالاً چیز جالبی‌ست. برای بعضی‌ها عطر لذت‌بخش است، ولی برای آنهایی که حساس‌اند، ممکن است دردناک و خطرآفرین باشد.

اگر زمانی که بوی عطرهای قوی را استشمام‌ می‌کنید مستعد خارش چشم، سردرد و سوزش دستگاه تنفسی هستید، فقط همین‌که در مسیر باد از سمت کسی که عطر زده قدم بزنید‌ می‌تواند محرک یک واکنش باشد.

شاید به یک یا تعداد بیشتری از مواد شیمیایی موجود در برخی عطرها حساسیت بیش‌ازاندازه داشته باشید، و آلرژی شما ممکن است فقط به عطر و ادکلن محدود نباشد. خیلی از لوازم آرایشی-بهداشتی و حتی محصولات خانگی، شبیه صابون و روغن جلای مبلمان، ممکن است حاوی ترکیبات عطرآگین باشند که باعث‌ می‌شوند آنهایی که آلرژی دارند دچار عطسه، سرفه یا عوارضی بدتر شوند. استفاده از کمی ادکلن یا پرفیوم قبل از یک قرار مهم‌ می‌تواند شما را جذاب کند، اما اگر آلرژی دارید شاید این مسئله برای سلامت‌تان خطرآفرین باشد.

شاید اشاره به آلرژی‌های عطرها دشوار باشد، چون کشف تمام محتویات یک عطر تقریباً غیرممکن است. برخلاف محصولات آرایشی-بهداشتی، روش ساخت عطرها در ایالات متحده زیر ذره‌بین بازرسین دولتی است. تولیدکنندگان نباید محتویات محصول را که به لحاظ قانونی یکی از اسرار تجاری محسوب‌ می‌شود افشا کنند.

چون خیلی از محصولات عطرآگین‌اند، آن عامل حساسیت‌زا ممکن است در پرفیوم، افزودنی غذا، مواد تمیزکننده خانگی، محصولات آرایشی-بهداشتی، خوشبوکننده بدن یا سایر محصولات باشد.

برخی از علائم شایع آلرژی‌های عطرها عبارتند از:

  1. میگرن
  2. خس‌خس کردن
  3. تهوع
  4. سردرد
  5. درد عضلانی
  6. خارش یا آبریزش چشم‌ها
  7. علائم شبه‌آنفلونزا
  8. آماس پوستی تماسی
  9. کهیر
  10. گرفتگی صدا
  11. شوک آنافيلاکسيس

اگر نسبت به یک یا چند ماده از محتویات یک عطر یا ادکلنی آلرژی داشته باشید، حتماً تمام این علائم را نخواهید داشت. این علائم‌ می‌توانند خبر از بیماری یا واکنش به موادی به جز عطرها داشته باشند. اگر مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌های مرتبط با آلرژی باشید، ممکن است این علائم شدیدتر باشند.

اگر از علائمی رنج‌ می‌برید که با روال عادی روزمره‌تان تداخل دارند، با پزشک‌تان مشورت کنید. درمان‌های تشخیصی‌ می‌توانند شناسایی مواد مشکل‌آفرین و راهکارهای مفید را راحت‌تر کنند.
محتویاتی که باید مراقب‌شان باشید.

آلرژی‌های عطرها‌ می‌توانند از سطح خفیف و آزاردهنده تا مهلک و کُشنده متغیر باشند. محتویات درون عطرها که‌ می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شوند بسیار زیاد و روبه‌افزایش‌اند، ولی مواد تهاجمی شایعی وجود دارد که‌ می‌تواند باعث ناراحتی‌تان شود از جمله:

  1. استون
  2. آمیل‌سینامیک الکل
  3. آنیسیل الکل
  4. بنزیل الکل
  5. بنزیل سالیسیلات
  6. بنزیل استات
  7. کافور
  8. روغن‌های اسانس
  9. مشک

اگر‌ می‌خواهید تماس کمتری با این مواد داشته باشید، محصولات غیرمعطر را استفاده کنید. در برخی موارد، شاید این کار سخت باشد. محصولاتی که با عنوان محصول «غیرمعطر» تبلیغ‌ می‌شوند همچنان ممکن است حاوی محتویات عطر باشند تا بوهای زننده‌تر را از بین ببرند. اگر جستجوی واژهٔ «غیرمعطر» روی برچسب محصولات نمی‌تواند راه‌حل کاملی باشد، اما همچنان نقطهٔ شروع خوبی برای مقابله با این آلرژی است.

توان مراقبت شما نیز‌ می‌تواند کمک‌کننده باشد. از همین الان شروع کنید و چیزهایی که ظاهراً محرک این علائم‌اند بیابید، و آنها را از محیط‌تان حذف کنید. یکی یکی محصولات جدیدی‌ معرفی کنید و ابتدا با مضایقه از آنها استفاده کنید. اگر شاهد تشدید علائم‌تان بودید، فوراً مصرف‌شان را قطع کنید.

اگر تا بحال نفس کشیدن یا بلعیدن بعد از مصرف محصولی جدید یا تماس با عطر یا ادکلنی جدید برایتان دشوار بوده، فوراً از پزشک‌تان کمک بخواهید.

گرچه‌ نمی‌توانید از هر گونه نسیم سرشار از بوی عطر که در اطرافتان‌ می‌وزد در امان باشید،‌ می‌توانید برای حفاظت از خودتان تدابیری بیندیشید. به مرور زمان و با خوش‌اقبالی، شاید بتوانید بافتهای حساس را از بین برده و نفسی عمیق بکشید که راضی‌کننده باشد.

آیا‌ می‌دانستید؟

صنعت عطر عمدتاً تا حد محدودی تحت نظارت وزارت غذا و داروی امریکا است.  آنالیز مه ۲۰۱۰ که توسط کارگروه زیست‌محیطی، با همکاری کمپین محصولات ارایشی-بهداشتی بی‌خطر انجام شد، کشف کرد که ۱۷ عطر پرطرفدار حاوی محتویات افشانشده‌اند. در بین متوسط ۱۴ مادهٔ تشکیل‌دهندهٔ مخفی در هر محصول، حدود ۶۶ درصدشان هرگز از لحاظ ایمنی تست نشده بودند.
نویسنده مطلب SARA ELLIOTT ترجمه توسط عطرافشان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها