دواک ده پرسش پرتکرار دربارۀ عطر - دواک

ده پرسش پرتکرار دربارۀ عطر

توسط : مدیر سایت
آخرین به روز رسانی : ۱ سال پیش
اشتراک گذاری :






 


 

عطر از کنسانتره (یا روغن) ساخته شده است: مخلوط خالص مواد تشکیل‌دهنده (آنچه بو می‌‌دهد) و الکل (حامل آن). EdT عموماً در الکل ۱۰ تا ۱۲ درصد غلظت دارد، یعنی در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر عطر، ۱۰ (یا ۱۲) میلی‌لیتر روغن خالص دارید، در حالی که بقیه الکل است. EdP عموماً ۱۵٪ غلظت دارد و همان منطق صدق می‌‌کند. EdP قاعدتاً نسخۀ قوی‌تری از EdT است، مثلاً چوبی‌تر، کهرباتر و شیرین‌تر، اگرچه امروزه تفاوت چندانی وجود ندارد.


ادو پرفیوم یا ادو تویلت؟
 

می توانید به هر جایتان عطر بزنید، اما همیشه بهتر است روی نقاط نبضتان (مچ دست و گردن) عطر بزنید. این مناطق عموماً گرم‌تر هستند و لذا به پخش کردن عطر کمک می‌‌کنند تا مردم به احتمال بیشتری بوی خوشتان را حس کنند! اگر می‌‌خواهید عطر به لباستان محکم بچسبد، در این صورت، کمی عطر زدن به همه جا ایرادی ندارد، اما برای ماندگاری به رایحه‌ای قوی نیاز دارد.


پوست
 

مولکول‌ها ترکیبات مصنوعی هستند که متأسفانه اغلب در ذهن افراد «چیزهای بدی» محسوب می‌‌شوند، اما آیا می‌‌دانستید که بسیاری از این مولکول‌‌ها در طبیعت نیز وجود دارند؟ به این مولکول‌‌ها شبه‌طبیعی گفته می‌‌شود و برخی حتی می‌‌توانند جواز ارگانیک داشته باشند (اوه؟). ترکیبات مصنوعی قسمت اصلی مواد عطرساز را تشکیل می‌‌دهند و اغلب به برجسته شدن ترکیبات طبیعی در ترکیبات اصلی کمک می‌‌کنند. در برخی مواقع، مولکول‌‌ها حتی می‌‌توانند از مواد طبیعی نادرتر و گران‌تر باشند! بنابراین، خلاصه، بد نیستند، بلکه کاملاً برعکس خوب هستند!


تست عطر با بلاتر
 

بینی‌‌های ما با هم متفاوت است؛ این یعنی، برخی در تشخیص بوها بهتر هستند! همچنین، بعد از اینکه چند بار یا مدت کوتاهی عطری را زدید، ممکن است به بوی آن عادت کنیم، اما برای شخص دیگری بوی آن بسیار قوی است. بنابراین مراقب باشید، بعضی اوقات کمتر بیشتر است. نمی‌‌خواهیم به خاطر اینکه ظاهراً خودمان نمی‌‌توانیم بوی عطرمان را حس کنیم، شخصی باشیم که پنج دقیقه قبل از ورودش به اتاق، می‌‌توان بوی عطرش را حس کرد! 
 


تست عطر روی پوست
 

بله! بسته به نوع پوست، همه عطرها اندکی متفاوت خواهند بود. چرا؟ خب، عطرها، درست مانند پوست ما، از مولکول‌‌هایی ساخته شده‌اند، بنابراین به بسیاری از چیزهای مختلف مانند سطح pH، رژیم غذایی، هورمون‌‌ها و گرما واکنش نشان می‌‌دهند. برخی از برندها رایحه‌ای را تبلیغ می‌‌کنند که «برای هر کسی بوی متفاوتی دارد»، اما این مسئله دربارۀ همۀ عطرها صادق است. همۀ اینها صرف نظر از درک شخصی شما از عطر است، به خاطر بیاورید که تک تک بینی‌‌ها متفاوت هستند.


تست عطر روی کاغذ عطر
 

این سؤال شاید یکی از پرتکرارترین سؤالات باشد! کلاً به فرمول و قدرت عطر بستگی دارد. رایحه‌‌ها و ترکیباتی که در این خانواده قرار می‌‌گیرند تعیین می‌‌کنند که یک عطر تا چه مدت دوام خواهد داشت. هر چه رایحه پایۀ بیشتری داشته باشد، دوام بیشتری خواهد داشت. آنها مولکول‌‌های بزرگ و سنگینی هستند؛ به همین دلیل، به‌راحتی از بین نمی‌‌روند. برخی از ترکیبات پایه نیز دوام بیشتری دارند، اما عموماً، به عطری نیاز دارید که مواد چوبی یا مشکی یا کهربایی بسیاری داشته باشد.
 


چوبی
 

همیشه رایحه‌‌های معروف طبیعی مانند گل رز، ترنج، انگورفرنگی سیاه و گل یاس طرفداران بسیاری دارند. اکنون با توجه به محبوبیت روزافزون عطرهای متمرکزتر، بسیاری از افراد از فوق‌ستاره‌‌های مصنوعی مانند ایزو ای سوپر و آمبروکسان در رایحه‌‌های خود استفاده می‌‌کنند. 
 


تست عطر
 

فرقی ندارند. عطرهای جنسیتی به دهه ۱۹۵۰ و عرضۀ عطرهای بازارهای انبوه، به‌ویژه با هدفگیری روی زنان، بر می‌‌گردند. به خلق اصلی عطر تا به اینجا برگردید و پی خواهید برد که هر عطری برای هر کسی بوده است. همچنین، مؤلفۀ فرهنگی نیز در دیدگاه ما از عطر اثر دارد. در دنیای غرب، مردان معمولاً عطرهای عمیق، گرم و چوبی، و زنان عطرهای نرم، گُلی و شیرین می‌‌زنند. سراغ آنچه بینی‌تان دوست دارد بروید و این همان چیزی است که باید بزنید.
 


تفاوت عطر زنانه و مردان
 

عطر ترکیبی از مواد معطر رقیق‌شده در الکل و گاهی اندکی آب است. عطرساز ابتدا با آزمودن ترکیبات مختلف روغن (طبیعی و مصنوعی) قبل از رقیق کردن آنها در الکل در غلظت‌‌های مختلف و آزمایش کردن نحوۀ زدن آن روی پوست، عطر می‌‌سازد. روغن به صورت فله‌ای تولید می‌‌شود و برای چند هفته ته‌نشین می‌‌شود تا مواد جمع شوند. گام آخر رقیق‌سازی روغن در درصد محاسبه‌شده‌ای از الکل است (که ادوتویلت یا ادوپرفیوم بودن آن تأثیر می‌‌گذارد) و یک بار دیگر به مدت چند هفته باقی می‌‌ماند. سپس، محلول بادقت تصفیه، در بطری ریخته، و آمادۀ شما می‌‌شود!


دانه های قهوه
 

نه. این روش فقط یک تکنیک بازاریابی است (دوباره) که شما را با این امید که چیزی بخرید بیشتر در فروشگاه نگه دارد. همچنین برای فروش یک عطر، مقداری فضای داستانی و افسانه نیز ایجاد می‌‌کند. اگر می‌‌خواهید عطرهای مختلف بسیاری را یک‌باره امتحان کنید، فقط پوست خودتان را بو کنید، آنگاه، بینی‌تان را مجدداً تنظیم می‌‌شود! به همین سادگی و آسانی. اینجا لافی پیدا نخواهید کرد! فقط حقایق بی‌غل‌و‌غش دربارۀ عطرها. 


نویسنده مطلب : EMMANUELLE از وبسایت experimentalperfumeclub
ترجمه توسط عطرافشان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 189 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.