دواک لیلیوم-لیلیوم (سوسن)- عطر با بوی گل لیلیوم - دواک

لیلیوم-لیلیوم (سوسن)- عطر با بوی گل لیلیوم

توسط : حامد كرماني
آخرین به روز رسانی : ۱ سال پیش
اشتراک گذاری :






عطر لیلیوم – گل سوسن

لیلی – لیلیوم

لیلی نام مرسوم گیاهان گلدار علفی متعلق به تیرهٔ «لیلیوم» از خانوادهٔ «سوسنیان» است. این تیره بین ۸۰ تا ۱۰۰ گونهٔ بومی نواحی گرمسیری نیمکره شمالی دارد. گل‌های سوسن به عنوان گیاهی زینتی مغتنم شمرده‌ می‌شوند، و در همه جا پیوندی‌های آنها دیده شده است.

لیلیوم

کلمهٔ «لیلی» در نام‌های مرسوم بسیاری از گیاهان سایر تیره‌های شبیه به سوسنیان حقیقی بکار‌ می‌رود. این تیره شامل زنبق رشتی (سوسنی‌ها) و گونه‌های متنوع خانوادهٔ نرگسیان است.

سوسنیان حقیقی

سوسنیان حقیقی گیاهان عمودی ابدی دارای ساقه‌های پربرگ، پیازی فلس‌دار، برگ‌های معمولاً باریک، و گل‌های تکی یا خوشه‌ایند. این گل‌ها از ۶ بخش گلبرگ‌مانند تشکیل‌ می‌شوند که ممکن است به شکل ترومپت باشند، همراه با لوله‌ای کم‌وبیش دراز، مانند سوسن مادونا (سوسن سپید) و سوسن پاک (لیلیوم لانگیفلوروم).

از طرفی، ممکن است این بخش‌ها روبرگشته (عقب‌خمیده) باشند و شکلی عمامه‌مانند داشته باشند، مانند سوسن دستاری (لیلیوم.مارتاگون)؛ یا ممکن است برگردان کمتری داشته باشد و به شکل فنجان پهن یا کاسه‌مانند باشد، مانند سوسن چتری و سوسن کوهی. گل‌های برخی گونه‌ها بسیار خوشبو است، و در رنگ‌های متنوعی وجود دارد.

گیاهان بیشتر گونه‌ها ارتفاعی در محدودهٔ ۳۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر (۱ تا ۴ فوت) دارند؛ هرچند، ارتفاع گیاه گونه‌های خاصی از ۲٫۵ متر(۸ فوت) تجاوز‌ می‌کند.

سوسنیان جزو قدیمی‌ترین گیاهان قابل‌کشت‌اند. در آسیای صغیر (آناتولی)، طی هزارهٔ دوم قبل از میلاد، سوسن سپید برای تهیهٔ مرهم دارویی استفاده‌ می‌شد؛ گذشتگان پیاز این گونه‌ها را برای مصارف خوراکی پرورش‌ می‌دادند. اما یونانیان و رومیان این گیاه برای مصارف زینتی و دارویی پرورش‌ می‌دادند. طی قرون وسطی، سوسن سپید را به «مریم مقدس» به عنوان نماد پاکی ربط دادند؛ این گل اغلب در نقاشی‌ها او دیده‌ می‌شد. در آسیای شرقی نیز، گونه‌های متنوعی از سوسن به صورت گیاهان خوراکی و زینتی از سال‌های اولیه پرورش داده‌ می‌شد.

سوسنیان معمولاً از پیاز رشد‌ می‌کنند، اما با بذر نیز قابل پرورش‌اند. گونه‌های متنوع آنها به لحاظ مقدار نور خورشید موردنیاز با هم متفاوتند. بیشتر آنها در خاک متخلخل لومی بهتر رشد‌ می‌کنند، و زهکشی مناسب شرط اصلی پرورش‌شان است. اغلب گونه‌ها در ماه جولای (تیر) یا آگوست (مرداد) شکوفه‌ می‌دهند. دوره‌های شکوفه دادن برخی گونه‌ها از اواخر پائیز شروع‌ می‌شود؛ سایر گونه‌ها در اواخر تابستان یا اوایل پائیز شکوفه‌ می‌دهند.

  ۱ – Frederic Malle LYS MEDITERRANEE – فردریک مال لیس مدیترانه

فردریک مال لیس مدیترانه

این عطر مشترک در سال ۲۰۰۰ معرفی و تولید است. رایحه گلی که با بوی غالب سوسن به همراهی شما می پردازد.

در عصر روزی تابستانی در مجاورت مدیترانه، تندبادهای اقیانوسی به چاشنی نمک‌دار سوسن‌های زنجبیلی پناه‌ می‌آورند.

وقتی این نُت‌های شور را تقویت کنیم، و با بهار نارنج شیرین‌شان کنیم عطری ساطع‌شونده برای مهتابی‌های آفتابی و شب‌های خوشبو حاصل‌ می‌شود. این همان بوی عطر لیس مدیترانه است که با بوی غالب گل لیلیوم (سوسن) همراه است.

 ۲ – serge lutens UN LYS – سرج لوتنس ان لیس

سرج لوتنس ان لیس

عطری مشترک ک در سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد. عطار کریستوفر شیلدریک، که یک رایحه گلی گیاهی را با بوی غالب گل سوسن همراه می کند. او بطور خارق العاده ای این کار را انجام داده است.

این مرمر رویایی، که زیر نور ماه حمام می‌کند، با گلبرگ‌های نرم ابریشمی‌اش الهام‌بخش عطر سرج لوتنس است تا جهان وسطایی پر از تورنامنت‌ها، جنگ‌ها و پیروزی‌ها را بسازد.
«اگر سفیدی برف‌مانندش‌ می‌توانست سخن گوید، اینک مریم مقدس به رنگ سربی می‌نمود. دربارهٔ سوسن در گذر تاریخ صحبت می‌کنم: نشانِ گل سوسنِ (لیلیوم) سلطنتی ما را به دربارهای سلطنت فرانسه باز‌ می‌گرداند.» 

۳ – LE Labo Lys 41 – له لابو لیس ۴۱

له لابو لیس 41

ترکیبی از یاسمین، عصارهٔ گل مریم و سوسن، که با رویکرد اصیل، پرحرارت و گرمش فریبنده است، اما زمانی که در بافت‌اش در درختان اصیل، وانیل ماداگاسکار و مشک، گرفته‌ می‌شود خیانت‌آمیز است. عطر LYS 41 پاداش کسانی‌ست که به دنبال توصیفی با آوازهٔ گل‌های اعتیادآورند که هم نیرومند است همانند تازگی‌اش و هم مصر است همانند کسانی که طرفدارتان‌اند.

برای خرید این عطر از عطرافشان کلیک کنید

۴ – Cartier Baiser Vole – کارتیر بایسر ول

کارتیر بایسر ول

عطری زنانه که در سال ۲۰۱۱ با طبع خنک و رایحه های گلی معرفی شد. در نت های اولیه ، میانی ، پایانی این عطر از گل سوسن استفاده شده و توانسته به خوبی با مرکبات و ترکیبات سبز همراه شود.

عطری با تأثیر ماندگار. اولین بارست که هر بُعد از گل سوسن (لیلیوم) ، این گل کاملاً زنانه، بررسی‌ می‌شود. سوسن گل اشتیاق‌برانگیز برای احساسات پربارست.

برای خرید این عطر از عطرافشان کلیک کنید

۵ – Calvin Klein Truth – کالوین کلین تروث

کالوین کلین تروث

عطری که‌ نمی‌توانید دست از بوکشیدن آنجا بردارید! بسیار تازه، ترد و نم‌دار همراه با بوی کلی مرکبات لیمومانند همراه با بوی گل سوسن.

چیزی که باعث‌ می‌شود عطر تروث در بین سایر بوهای تازه و لیمویی برجسته باشد پراکندگی گل سوسن (لیلیوم) است. از گل سوسن اغلب به خاطر غالب بودن و چون باعث سردرد‌ می‌شود، ایراد می‌گیرند، اما در این ترکیب، که با سه نام بزرگ در عطاری (یعنی، آلبرتو موریلاس، ژاک کاوالیه و تیری واسر) طراحی شده، سبب خفگی‌ای‌ می‌شود که این عطر را به نوعی عطر جذاب، تبدیل‌ می‌کند. گل سوسن عطر تندی نیست؛ بویی که به مشام‌تان‌ می‌رسد بوی ساقه‌های تازه‌برش‌خورده و جوانه‌هاست، یعنی مرحله‌ای قبل از اینکه گل‌ها آن بوی قوی و مسکن را بیرون‌ می‌دهند.

این خصوصیت عطر را تمیز اما نزدیک نگه‌ می‌دارد، همانند پوست تازه شسته‌شده در زیر برگه‌های کتان تمیز، و نُت‌های سرد، سبز و کمی ایندول‌مانند از همان ابتدا تا به آخر باقی‌ می‌مانند. در نُت پایه، رایحهٔ ظریف چوب صندل و مشک در نُت‌های ماندگار گل سوسن (لیلیوم) و عطر جزئی وانیل و کهربا وقتی به اطرافتان نگاه‌ می‌کنید یا با دست حرکتی می‌کنید، از هیچ‌جا حس‌ نمی‌شود.

برای خرید این عطر از عطرافشان کلیک کنید

۶ – Tom Ford Lys Fume – تام فورد لیس فیوم

تام فورد لیس فیوم

لیس فیوم عطر سوسن سفید فوق‌العاده حسی‌ست؛ کریستالی شفاف نیست، بلکه غلیظ و کامل است، و مرحلهٔ آخر رشد سوسن‌های رسیده را شکل‌ می‌دهد که بوهای غلیظ سوسن‌های سفید فریبنده را حفظ‌ می‌کنند. این عطر در جاهایی که نُت گل سوسن هرگز تحریک‌کننده نیست، به طرزی پرجلوه و به‌وفور آشکار‌ می‌شود.

با این حال، رام و گل یلانگ آن را تکمیل‌ می‌کند. در آغاز بوی عطر بسیار تسکین‌دهنده و کمی ایندول‌مانند است، ولی در کوتاهترین زمان، بدون اینکه یکنواخت شود، از وسواس‌آمیزی‌اش کاسته‌ می‌شود؛ این عطر به‌سرعت مایهٔ مباهات شراب شیرین اسپانیایی خوب‌ترکیب‌شده و ممتاز‌ می‌شود.

اکنون، تندی ملایم جوز و درختان بی‌نظیر از گل سوسن (لیلیوم) پیشی گرفته‌اند. چیزی که عطر لیز فیوم را ممتاز‌ می‌کند پایانهٔ دودی احاطه‌کننده، و خشک‌ماندهٔ بسیار برجسته و پرشکوه این عطر است؛ بله، باید گل سوسن را بپسندید تا عطر لیز فیوم را دوست داشته باشید، ولی با خشک‌شدن‌اش، گرمتر‌ می‌شود و اثر شیرینی از وانیل را تولید‌ می‌کند که طراوات‌دهنده است.

برای خرید این عطر از عطرافشان کلیک کنید

۷ – Dolce & Gabbana The One EDP – دولچه گابانا دوان ادو پرفیوم

دولچه گابانا دوان ادو پرفیوم

عطر غنی شرقی گلی، با نوع درخشنده و مدرن نُت‌های بالای تازهٔ ترنج خوشمزه و ماندارین، توأم با سرخالو و هلوی آبدار است.

سیری که تا نُت میانی این عطر طی‌ می‌شود تا بوی بی‌حدوصر گل سوسن سپید با آن شدت شهوت‌انگیز و زنانگی احاطه‌کننده‌اش ادامه دارد.

این عطر در آخر رخ‌نمایی‌ می‌کند تا نُت پایهٔ عمیق و حسی وانیل غنی و نُت‌های کهربای صمغی ترکیب‌شده با نُت‌های یکنواخت مشک را آشکار کند تا اثری ماندگار به جا گذارد.

مثل زنی که برند دولچه گابانا را بر تن می‌کند، قدرت و بی‌نظیربودن این برند، یعنی عطر «د وان»، از تضادش ناشی‌ می‌شود. عطر د وان که برای زیبایی نقاط پالسی یا ناپدید شدن در هوا یا هماهنگ‌شدن با رایحه‌ای خوشبو استفاده‌ می‌شود، یک عطر «گلی» مدرن و آمیزه‌ای از محتویات میوه‌ای امروزی با طیف کلاسیکی از گل‌های سفیدرنگ این عطرساز است. شعار استیفانو گابانا این است «هر زنی یک عطر د وان»!

برای خرید این عطر از عطرافشان کلیک کنید

۸ – L’Artisan Parfumeur Passage d’Enfer – ال آرتیسان پارفومر پسج دی اینفر

ال آرتیسان پارفومر پسج دی اینفر

عطری که هرجا بوی مشک خصوصیات بلسانی دودی تحریک‌‌کننده را ملایم‌ می‌کند، درهم‌پیچیده و بوی تازهٔ خشکی را بلند‌ می‌کند، و در تازگی‌اش شفافیت را بوجود آورده و عطری باشکوه به جا‌ می‌گذارد. نرمی مخمل‌مانند گلبرگ‌های گل سوسن نیمه‌شفاف با نُت‌های بالا پایان‌ می‌یابد، نُت‌های میانی را درخشان‌ می‌کند و به روایح چوبی و بنزوئین در نُت‌های پایه‌ می‌رسد.

 

تجربه استفاده از عطرهایی که در مقاله معرفی کردیم یا عطری مشابه که رایحه لیلیوم داشته باشد را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


بخشی از مطلب برگفته از وبسایت britannica و fragrantica

ترجمه توسط عطرافشان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 209 views بار دسته بندی : نقد و بررسی تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.