دواک اونتوس یا اونتوس کلن : نگاهی به ویژگی آن ها - دواک

اونتوس یا اونتوس کلن : نگاهی به ویژگی آن ها

توسط : مدیر سایت
آخرین به روز رسانی : ۲ سال پیش
اشتراک گذاری :






تاریخچه‌ی عطر اونتوس، به ویژه بعد از اراٰئه‌ی اونتوس کلن به عنوان جایگزین عطر اصلی، نمونه‌ای بسیار گویا از تقلید و اقتباس است و همه چیز، از بازآفرینی اثر اصلی تا تقلید و سرقت آشکار در آن دیده می‌شود. 

کرید اونتوس کلن

 تقریبا همه در این باره اتفاق نظر دارند که کرید بسیار خوش‌شانس بود که توانست اونتوس را به بازار عرضه کند. پیش از معرفی این عطر، کرید صرفا برندی قدیمی نما بود که شادمانه تصویر تاج و عکس‌های سلطنتی را به نمایش می‌گذاشت و هم‌زمان، از اعلام نام عطرسازان و تاریخ واقعی عرضه‌ی عطر خودداری می‌کرد.

 

ماجرای عرضه‌ی عطر کرید تا حد زیادی به این شکل بود:‌ «اگر سلاحی داری از آن استفاده کن.» اما حتی پیش از معرفی آن نیز، کرید چند عطر بسیار موفق و محبوب مانند رایحه‌ی اقیانوسی امپریال میلسیم ‌‌یا گرین آیریش تویید داشت، و تا پیش از ظهور اونتوس، طرفداران تویید اعتقاد داشتند که هیچ بانویی در برابر آن قادر به مقاومت نیست.

با ورود اونتوس، کرید شاهد تغییرات کیفی اندک و پیشرفت کمی بسیار چشمگیری بود. با وجود قیمت بالای این عطر (بیش از ۴۰۰ دلار برای هر شیشه)، تقاضا برای آن چنان زیاد بود که کرید توانست پس از عرضه‌ی آن، یکی از بوتیک‌های اصلی خود را در خیابان مدیسن نیویورک افتتاح کند.

حتی درک و اطلاع کامل از فرایند اونتوس هم نمی‌تواند دلیل محبوبیت فراوان این عطر را توضیح دهد. در عین حال، امکان تقلید و تکرار این موفقیت را برای دیگران نیز فراهم می‌کند، زیرا همین ایده به ذهن افراد زیادی رسیده است.

هرکس سعی می‌کند از موفقیت اونتوس سهمی ببرد: نمونه‌های بسیار گرانقیمتی با بسته‌بندی مشابه و مایعی کاملا شبیه عطر اصلی در بازار وجود دارند، و نمونه‌های ارزان و تقلبی نیز به وفور در فروشگاه‌های نه چندان معتبر عرضه می‌شود.

اسم‌‌های تقلیدی مضحکی مثل Cruel Adventus[به معنی ورود ظالمانه- کاربرد به دلیل شباهت آوایی با نامCreed Aventus ] و انواع «ورژن»، «کپی»، «مشابه»، و مایعات بی‌نامی که توی ظرف‌‌های «فله‌ای» شماره‌گذاری شده عرضه می‌شوند در بازار دیده شده‌اند.

ترکیبات مشابهی نیز در شیشه‌های ارزان‌قیمت عرضه می‌ شوند که «با الهام از اونتوس» تولید شده‌اند، وعطرهایی نیز در شیشه‌های اصل فروخته می‌شوند که ترکیب بی‌نظیر و قیمت‌ آنها کاملا مشابه عطر اصلی است.

عطرهای برند افسانه ای کرید

بیشترین نمونه‌های عطر با تم اونتوس توسط عطرسازی به نام ژروم اپی‌نت عرضه شده است، که می‌توانید آنها را با نام‌های فراپن، عطرسازی ویلم، زارا، و آتلیه کلن در بازار بیابید. از بین سایر عطرهایی که شباهت زیادی به رایحه‌ی اونتوس دارند می‌توان به محصولات این برندها اشاره کرد: مانسرا سدرات بویس ، آرماف کلاب د نویت اینتس، ماتسولاری نرو، تیتسیانا ترنزی اوراین، مون بلان اکسپلورر، و ام. میکالف رویال وینتیج.

 

عطرهایی با رایحه‌ی شبیه به اونتوس

قطعا نمی‌توان گفت عطرهایی که نام بردیم، نمونه‌های سرقت و تقلب هستند (اثبات سرقت و تقلب در عطرسازی عملا غیرممکن است). در هر نمونه‌ای، چیزی از ترکیب «استاندارد طلایی» کم شده و ماده‌ی دیگری به جای آن به کار رفته است، و ممکن است ترتیب استفاده از سایر مواد نیز تغییر کرده باشد.

هرکس تلاش کرده است تا ذهنیت خود را از این عطر ارائه کند، در این فرایند سهمی داشته باشد، و نشان دهد که چگونه می‌توان ترکیب آن را بهبود بخشید. نمونه‌های موفقیت‌آمیزی از این دست در گذشته نیز دیده شده است: با افزودن وانیلین به عطر گرلن جیکی، به ترکیب بی‌‌نظیر گرلن شالیمار می‌رسید، و از ترکیب C-14 با عطر کوتی شیپغ (chypre) ، گرلن میتسوکو به دست می‌آید. ممکن است همین روش درباره‌ی اونتوس هم نتیجه بخش باشد؟ اگر بخواهم رک بگویم، چنین اتفاقی تقریبا غیرممکن است.

به ندرت اتفاق می‌افتد که برای عطرهای لوکس که عرضه‌ی خاص و محدود دارند (عطرهای نیش) عطر جایگزین تولید شود. حتی در صورت تولید، باید ایده و انگیزه‌ای فراتر از کسب درآمد در آن باشد. در واقع صنعت عطرسازی آخرین فرصت را در اختیار برند کرید قرار داد، و تولید «عطری مشابه اونتوس» واکنش کرید به این فرصت بود. حتی بازار فروش انبوه نیز قبلا این شیوه را امتحان کرده بود. مثلا در زمان تولید مون بلان اکسپلور صنعت عطر برای رفع بعضی ایرادهای آن تلاش کرد.

همه‌‌ی اختلاف‌ها کنار گذاشته شد، همه دست به دست هم دادند، و از صرف هیچ هزینه‌ای برای خرید امبروکسان، که خوشبختانه ارزان‌تر شده بود، دریغ نشد، و در نهایت هم به تبعیت از مد روز، دو واحد صمغ چوب کهربا هم برای اطمینان بیشتر به ترکیب عطر اضافه شد.

از بخش «بازاری» صنعت عطر نمی‌توان چیز زیادی به دست آورد. کسانی که کپی‌ها را کپی می‌کنند، قطعا به دنبال جاودانه کردن نام خود در تاریخ عطرسازی نیستند، بلکه فقط می‌خواهند پولی به جیب بزنند. یک روش منطقی برای این کار این است که چند عطرساز ماهر و خلاق را استخدام کنیم و محصولی درخشان، غیر معمول، و جنجالی بسازیم (و قطعا نمی‌توانم باور کنم این افراد از عطرسازان خود کرید باشند که در حال حاضر نسل هفتم آنها رایحه‌های کرید را تولید می‌کنند.).

در حال حاضر و در وضعیت فعلی، تولید عطری مرغوب و چشم‌انداز بلندمدت برای کرید مهم‌تر از منافع مالی کوتاه‌مدت است. زیرا در غیر این صورت به عنوان برندی شناخته خواهند شد که «یک بار عطر موفقی ساخت». شاید بعضی آدم‌های پرمدعا به این گفته اعتراض کنند (و برای رد آن، به عطر موفق بوآ دو پرتوگال اشاره کنند)، اما در نهایت برای مردم عادی کرید «همان که اونتوس را ساخت» باقی می‌ماند.

 پس بهتر است به بررسی این عطر بپردازیم: نت‌های بالایی آکورد زنجبیلی – لیمویی زنده‌ای دارند (که البته باید حداقل دو سال پیش برای عطر نیش استفاده می‌شد). لایحه‌ی لیموی سبز از ترکیب حذف شده است (که واقعا کار عجیبی بود)، و رایحه‌ی آناناس ضعیف‌تر شده و جای خود را به نت‌های گروه مرکبات داده است.

تقریبا همه‌ی رایحه‌های دودی-تنباکویی و چرمی حذف شده‌اند (توجه! توجه! ایزوبوتیل کینولین دوباره به صحنه بازگشته است)، اما نت پایه با استفاده از وتیور تقویت شده (که کار درستی بوده است)، و محض احتیاط با کومارین و ردی از رایحه‌ی وانیل-بالزامیک تکمیل شده است. 

در انتخاب نام نیز کرید به همین شیوه‌ی اغراق‌آمیز عمل کرده‌اند: یک خریدار عادی با دیدن اسم تازه سریعا در نطق غرایی خواهد گفت انتظارش از عطر جدید این است که دوام آن بیشتر شده باشد نه کمتر.

ما خیلی زود متوجه شدیم که واژه‌ی کلن در این‌جا به معنی «رایحه‌ی قوی‌تر مرکبات» است، و «غلظت» این عطر هیچ تغییری نکرده است، اما کسی متوجه این مطلب نشد، و هرکس برداشت خاص خود را از این عبارات داشت. قطعا دوام اونتوس کلن از عطر اولیه کمتر نیست، اما پراکنش رایحه‌ی عطر قبلی از این محصول بیشتر بود. 

نویسنده Matvey Yudov از وبسایت فراگرنتیکا | ترجمه و تنظیم عطرافشان

برای خرید عطر کرید اونتوس کلن کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 287 views بار دسته بندی : معرفی عطر تاريخ : 2 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.